Full version: Plommonstekel
Sivan
Har nu i två år haft besvär med plommonstekel. Vad gör jag för att bli av med dem och få fin frukt. Det är ett gammalt träd (Vikoriaplommon). Har köpt hem Weibulls "stoppar ohyra" koncentrat. Men när skall jag spruta för bästa effekt, eller finns det något bättre medel?
Tacksam för alla tips!

Hälsningar Sivan
Åsa, mälardalen zon 2
På plommon finns det 2 larver som kan förekomma i frukten, plommonstekel(vit larv) + plommonvecklare(köttröd larv).

Plommonstekel

Spruta är nog inte så effektivt om du inte har tid att stå och vakta trädet och spruta mot de vuxna steklarna när de flyger runt och lägger ägg. Larverna kan man inte spruta bort de ligger skyddade i frukten.

Bättre isåfall att lägga ut ett skynke under trädet så alla angripna kart som trillar ner där kan samlas upp innan larven kryper ner i marken för att övervintra till nästa år. +Handplocka alla kart man ser har angrepp. Årets angrepp kanske inte kan minskas, men kan man hindra larven från att gå ner i marken och övervintra så minskar man angreppen nästa år.
Det sägs även att flera vita klisterskivor i trädet runt avblomning ska kunna minska antalet steklar pga att de vuxna steklarna fastnar där, vart man hittar vita klisterskivor vet jag ej, det brukar mest vara gula klisterskivor ute i handeln.

Bästa effekten mot plommonstekel får man ifall även de närmsta grannarna bekämpar den i sin trädgård.

Plommonvecklare
Inte lika lättbekämpad, det finns just inget att göra i hobbyodling, teoretiskt sett så borde det gå att ta död på larven med bakterier innan den kryper in i frukten men det är svårt att passa in när den tidpunkten infaller.
Sivan
Tack Åsa för ditt svar.
Problemet för vår del är två grannar (eller brist på grannar) koloniområde med två outhyrda lotter jämte min, båda med fruktträd.
Förra året satte jag klisterremsor runt stammen och de största grenarna, men jag såg inget annat än myror som fastnade på sin väg att mjölka bladlössen. Tycker du jag skall strunta helt i att spruta stam och grenar i år med "stoppa ohyra" från Weibulls? Ha det ingen effekt verkar det ju himla dumt wacko.gif
Skall direkt i helgen täcka gräsmattan under trädet för att göra vandringen upp i knopparna besvärligare.
TACK rolleyes.gif för ett supersnabbt svar på Sveriges bästa forum.
Hälsningar Sivan
Åsa, mälardalen zon 2
Skulle det vara plommonvecklare köttröd larv så borde man även där få effekt ifall man samlar in angripna kart medans larven finns kvar i den. Vecklarna är en fjärilslarv så den spinner in sig i en kokong, kan övervintra på marken, under bark mm.

Både steklar och vecklarna som vuxna kan flyga och lägga ägg de kryper inte uppför stammen så limringar/klisterringar har just ingen effekt.

Limringar brukar bara ha effekt på frostfäril som går på äppelträd, limringen sätts på före första frostnatten i augusti. Efter första frosten så kryper den vinglösa honan upp för stammen för att lägga ägg. Frostfjärilen kaläter trädet. Man behöver sällan sätta på limringar, frostfjärilsåren kommer och går, finns det inga problem i området behöver man inte hålla på och bekämpa den, det kan gå många år mellan frostfjärilsåren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon