Caprice
11-06-2005, 21:12
Håller på att göra en mindre damm på framsidan av huset...
Det ligger några stora stenar naturligt som ska vara som en del av dammen... I ytterväggarna så att säga...
Men hur sjutton gör jag med dammduken mot dessa stenar..?
De måste ju fästas på ngt sätt..?

Lägger till att jag vill ju inte lägga dammduken över dessa stena, utan jag vill ju att de ska synas..
Förslag mottages tacksamt..!
Caprice
Maggan H
11-06-2005, 21:32
Vi har just fått tag på ett silikon som funkar, loctite ???. Ska ta reda på nummert. Det fäster ALLT! Ska kolla i morrn, har inte lust att gå ut i garaget ikväll. Fy vad kyligt det är! Återkommer.
dammkillen
11-06-2005, 22:06
det kanske går att dra hela dammduken över stenarna och klippa hål för toppen av stenarna och dra fast duken som en krage över stenen, då kommer toppen av stenen bli synlig ovan vattenytan.
sen lägger man fast duken mot stenarna med stenar och/eller växter kanske, där emellan blir det en fin grundvattenzon för grundvattenväxter
det kanske går att plantera någon växt uppe på stenarna som växer ner över dammdukskanten, jag vet inte, timjan kanske, någon växt som kan stå där det är torrt, mossa
Caprice
11-06-2005, 22:24
CITAT (dammkillen @ 11-06-2005, 23:06)
det kanske går att dra hela dammduken över stenarna och klippa hål för toppen av stenarna och dra fast duken som en krage över stenen, då kommer toppen av stenen bli synlig ovan vattenytan.
Det var ett bra tips..!
Bakom den första pilen jag ritat går dammen in, så det ska vara vatten där med, ca 20cm djupt bara... Då är ditt förslag riktigt bra..!
Tackar för det...
Margaretas limförslag kanske funkar det med..?
Vi får se vad det är hon har, när hon kollat upp det...
Caprice
Risken med sådan lösning är att det inte blir tätt mellan sten och duk. Vattnet, (regnvatten) rinner mellan sten och duk och kommer att tränga in under duken och då kommer duken att lyftas upp om nu inte vattnet hinner tränga ner i underlaget fort nog.
Kan man "limma" fast duken mot stenen sår det ett plus.
Hej :-)
Jag hade samma problem när jag skapade min damm.
Hela långsidan av dammen är en stenmur , så jag fäste upp damm duken en bit upp på muren, och så gjorde jag en ny mur mot dammduken som klämde fast den ordentligt.
Så dammduken är alltså fastklämd mellan orginal muren och den nya.
Det skulle kunna bli väldigt effekt fullt mot de stora stenarna, och dammduken blir helt osynlig och väldigt säkert förankrad.
Du kanske inte gillar murar, men om man gillar det, så är det en smart lösning:-)
(Jag kan mejla en bild om du inte förstod min korta beskrivning)
Lycka till!
Johanna
Caprice
13-06-2005, 00:53
Virgo, det är nog rätt så väldränerat där...
Å andra sidan vill man ju dölja dukkanten upptill på ett eller annat sätt, så vattnet borde stoppas ändå.....
Pinup, jag tror jag förstår hur du menar, men du får gärna visa en bild... Det är alltid kul att se olika lösningar..
En fråga till då, vad händer om man smetar cement på dammduken...?
Bränner det hål..?
Undrar därför det finns ju mindre stenar med, och att dra upp dammduken mot stenarna och sedan smeta cement i skarven duk/sten upptill... Kanske trycka dit lite stenar i cementen...?
Men som sagt, bränner cement hål / förstör dammduken..?
Caprice
Maggan H
13-06-2005, 15:21
'Silikonet' är en limtätningsmassa som heter Loctite 5066. Vi la en sträng mot stenen/glasfibrern-under dukkanten-och sen en sträng som vi smetade ut på själva dukkanten. Och det är helt tätt. När vi grävde ut vår damm med en djuphåla planerade vi in en stenrös på insidan, alltså i vattnet. Vi grävde ut en hylla halvvägs ner och när duken var på plats klädde vi frigolitplattor med dammduk(annars lyste de för mycket) och travade sten på den. På bilden är det den bakre kanten . Hoppas det ordnar sig.
Jag har gjort som Margareta fast jag har inte använt mig av silikon eller något annat, bara stenar...
Caprice du har ett mail som jag skickat:-)
dammkillen
03-07-2005, 20:50
det är nog inte bra egentligen att lägga duken ända emot stenarna. det är svårt att dölja den översta kanten av duken. det är nog bättre att flytta ut dammkanten en bra bit ifrån stenarna, att man gör en rejäl hylla av jord eller sten på 50-100 cm mätt från befintlig stenbumling.
där över lägger man dammduken. på hyllan kan man lägga stenar. bakom dammduken kan man lägga stenar mot den befintliga stenbumlingen i jorden där.
jag ska försöka göra en ritning i paint hur jag menar och lägga in. =)

eller så här:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.