Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
Eva i Höga
CITAT (ninnisky @ 02-02-2010, 18:10) *
Mordet på Ragnhildsholmen av Mats Ahlstedt. Kul att läsa en bok där historien utspelar sig alldeles här i närhetenen.

Jaha, var bor du? Jag bor granne med Ragnhildsholmen!
Myosotis
16 år i Sibirien av Rachel & Israel Rachlin. Mycket intressant! tummenupp.gif
Aqvakul
Per Agne Erkelius: Hotel Galicja - hemsk (Auschwitz), men väldigt tankeväckande..
pejori
Hypnotisören av Lars Keppler.
En deckare som handlar om en hel familj som blir knivmördad.
Bee
Läser just nu "Dom ska ändå dö" av Gunnar Eklund. G.E. är en av IB i den gamla IB-affären, om nån minns. Det här är första gången "andra sidan" kommer till tals (vad jag vet). Vi har fått vänja oss vid att vänstern har tolkningsföreträde.
Jag var fullständigt opolitisk redan på den tiden men jag har klara minnen från det trista 70-talet och dom rigida vänstermänniskorna. Vissa var värre än andra.
Gott att den här killen tar bladet från munnen! Det är en oerhört spännande bok!
mamamaggan
Lyssnar just nu på Kinesen av Henning Mankell. En väldigt spännande bok .
ylvahi
Just nu läser jag Nattfåk
Bra så långt jag läst
cic
Läser "Att älska som en porrstjärna" en biografi av/om Jenna Jameson en av världens mest berömda porraktris. Skämmande men bra bok. Köp den här
skogstroll
har konsumerat deckare på löpande band... nu har jag en av den där norskan som jag aldrig minns vad hon heter, för böckerna gör inget vidare intryck på mig... men jag ska försöka ta till den i natt när jag vaknar vid 3-4 d010.gif
ninnisky
Har just börjat läsa Det som ska sonas av Olle Lönnaeus. OK så långt!
Eva i Höga
Har börjat på Det första jag tänker på av Ida Jessen. Har läst så lite än så jag kan inte säga vad jag tycker om den.
Meriona
Just nu läser jag Jens Orbacks Medan segern firades. Oerhört gripande bok, omöjligt att lägga i från sig. Läs den!
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 29-03-2010, 10:59) *
Per Agne Erkelius: Hotel Galicja - hemsk (Auschwitz), men väldigt tankeväckande..

Jag har just läst ut den - en stor roman som handlar om det som betyder någonting - livet, människorna, kärleken och döden..
sommarhumla
Har precis läst ut första delen i Twilight-serien: "Om jag kunde drömma", den var så ruggigt bra att jag läste den två gånger på raken. Kunde inte släppa boken. Ska sätta mig med nästa bok i serien (när jag hör din röst) och så får vi se om den har samma effekt på mig.

Stephenie Meyer heter författaren....

...glömde skriva författarens namn...suck...
susanneedgren
Den innersta kretsen av Viveca Sten. Den andra boken i hennes serie om Sandhamn. Sen ligger nummer tre och väntar på mig.

Gillar böcker som har miljöer där man man varit. Alltid kul att känna igen sig.
Bee
Usch! Och Snyft! - Jag har ingen bok att läsa just nu! Har skickat efter Jonas Gardells bok "Om Jesus" men den har inte kommit än. Trist. Får hålla tillgodo med HomeShops katalog eller så...

Har läst färdigt Adam Nicolsons " Sissinghurst - an unfinished story". Underbar långsam läsning med mycket historia att suga i sig (visste ni tex att alla engelska ortsnamn som slutar på " -den" betyder "grishage"?). AN är barnbarn till Vita Sackville-West, hon med den Vita Trädgården (hehe, låter bra på svenska! smile.gif ) .
ninnisky
Har just börjat på Johan Theorins nyutkomna bok Blodläge. Den är minst lika bra som hans tidigare Skumtimmen och Nattfåk!

En underbar förtrollad stämning på hans älskade Öland (fast han sitter inte långt ifrån mig när hans kriver sina böcker)
karlsdal
Dan Brown´s senaste The lost symbol. (På engelska läser jag)
Simplicity
Jag har nyss läst ut Karin Brunk Holmqvists senaste bok "Rosa Elefanter"

Jag saknar den redan. Ville gärna stanna kvar i de miljöer bland vanliga äldre människor på Österlen som hon målar upp i sina böcker...
sommarhumla
Har hunnit till del 3 i Twilight-serien "ljudet av ditt hjärta". Lika bra som de två första, i och för sig fick jag nästan ont i hjärtat när jag läste del 2 "när jag hör din röst", för den var riktigt känslomässigt jobbig.
Författare: Stephenie Meyer.
sqrulan
bravo.gif Kul att du läst dom sommarhumla, hon skriver såååå bra!! Jag kan rekommendera Genom dina ögon som hon också skrivit, vilken fantasi den människan har!
sommarhumla
Ja, jag är helsåld på de här rackarns vampyrerna och varulvarna....kommer nog läsa om alla fyra så fort som möjligt. Men...genom dina ögon hör väl inte till Twilight, eller hur???
sqrulan
Nej det gör den inte men den är skitbra ändå. Har du sett nån av filmerna? Nu är ju jag en gammal tant men herre jisses va söt han är den där vampyren "Robert" tror jag han heter. wub.gif
Genom dina ögon läste jag ut på två dygn sååå bra var den! tummenupp.gif
sommarhumla
Hrrmmm, ja jag är också en "gammal" (fniss) tant på 40 jordsnurr. Har sett både Twilight och New moon och väntar med spänning på nästa film i serien, tror den kommer på bio nu i juni, men jag håller mig tills den kommer på DVD. måste ha lite att sukta efter.
Vampyren Edward (skådisen heter Robert Pattinson) är verkligen mumsig att titta på....kul att det finns en till Twilight-tittare/läsare här 000.gif

sqrulan
Här är det också DVD som gäller och jag längtar efter den tredje filmen nu. Det ska snart komma ut en ny film med Robert P men just nu minns jag inte vad den heter.
Nu vet jag: Remember me heter den, kanske man borde starta en filmtråd här.
sommarhumla
Ja, en filmtråd vore en bra ide.
Aha, är det den där "kostymfilmen"??? Var inte Robert med i Harry Potter också??
Men han gör sig riktigt bra som vampyr.
Har på CDON bevakning på resterande filmer i Twilightsagan, tror den sista släpps 2012!
sqrulan
Ja det stämmer! Två hela år!!!!suck va länge!
Noak
Boktjuven av Markus Zusak, en annorlunda men mycket läsvärd bok!
sommarhumla
Boktjuven har jag också läst. Tyckte mycket om den trots allt det sorliga och otäcka.
vitavargen
Fick en roman(EN MAN AV FOLKET) som är tryckt 1928. Läser och skrattar åt dåtidens formuleringar.

Boken trycktes i Stockholm. Ingen blad är lika stor som den andra i den 144 sidiga boken. Du tror att en Eskilstuna metalsax användes för att skära pappren som på de tre sidorna ser ut som kanter på ett frimärke smile.gif
skogstroll
jag har en liten bokpaus men ska helt klart köpa Johan Theorins nya bok, de är ruggigt spännande tycker jag smile.gif
Meriona
Är det han som skriver deckare från Öland?
Har inte läst dem men har hört många som tycker om dem.
skogstroll
CITAT (Meriona @ 21-04-2010, 12:25) *
Är det han som skriver deckare från Öland?
Har inte läst dem men har hört många som tycker om dem.

jaa, jag har aldrig varit på Öland själv (bara precis över bron) men de är jättebra verkligen tycker jag smile.gif
Meriona
Vi var där förra sommaren, men vi såg inga döingar nånstans... crazy.gif
netaave
Har precis läst ut en triologi av Anne Ragde, Berlinerpopplarna, Eremitkräftorna och Vila på gröna ängar.
Handlar om tre bröder och en brorsdotter, vad som händer när modern dör och en familjehemlighet röjs.
Handlingen utspelas huvudskaligen i Norge på en släktgård.
Det var länge sen jag läste så bra böcker och vad skönt slippa deckare ett tag smile.gif
Kan rekommendera dom varmt.
Aqvakul
Jag läser en ganska nyskriven bok om Pompeji av den brittiska arkeologen Mary Beard - kanonbok!
vitavargen
Om Pompeji vill jag också läsa.

Den staden fanns på Spartacus tid och dess namn ger mig så mycket glägje.
xlxl67
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2010, 14:30) *
Jag läser en ganska nyskriven bok om Pompeji av den brittiska arkeologen Mary Beard - kanonbok!

Låter intressant. Är det en resa tillbaka i tiden helt enkelt?
Aqvakul
CITAT (xlxl67 @ 21-04-2010, 18:04) *
Låter intressant. Är det en resa tillbaka i tiden helt enkelt?

Ja, fast väldigt sakligt och vetenskapligt - absolut ingen fiction..
xlxl67
Ska försöka få tag i den. Är inte så förtjust i fiction. Att det är vetenskapligt passar bra.

Ngn som har tips om stadsskildringar från 1800-talet i större städer? Hur man levde, hur man bodde. Hygien, matlagning, husmaterial osv... ?
Noak
Läser senaste Maisie Dobbs av Jaqueline Winspear - A Mapping of Love and Death.
Om man gillar lågmälda deckare med kvinnlig huvudperson, där handlingen utspelar sig i 30-talets Endland men med många anspelningar på första världskriget- då kan jag rekommendera denna bokserie. (sju stycken hittills)
Snöflinga
CITAT (netaave @ 21-04-2010, 14:22) *
Har precis läst ut en triologi av Anne Ragde, Berlinerpopplarna, Eremitkräftorna och Vila på gröna ängar.
Handlar om tre bröder och en brorsdotter, vad som händer när modern dör och en familjehemlighet röjs.
Handlingen utspelas huvudskaligen i Norge på en släktgård.
Det var länge sen jag läste så bra böcker och vad skönt slippa deckare ett tag smile.gif
Kan rekommendera dom varmt.

yes.gif Javisst är de bra, en av mina absoluta favoriter.
Just nu läser jag "Vinprovarna" av Jan Mårtensson som jag hittade på ett loppis för 5:- Han är f.ö. den ende deckarförf. jag mäktar att läsa ninja.gif
sqrulan
Läste ut denna bok i gårkväll.

"En flicka som kallas Alice" av Kristin Hannah.

En liten flicka dyker upp ur de djupa skogarna, undernärd, skräckslagen, aggresiv och omöjlig att få kontakt med. "vargflickan"

Den tyckte jag var väldigt bra och i slutet så kunde jag inte hålla tårarna tillbaks och knappt läsa av all sjögång i ögonen!

zissi
CITAT (sqrulan @ 27-08-2010, 10:41) *
Läste ut denna bok i gårkväll.

"En flicka som kallas Alice" av Kristin Hannah.

En liten flicka dyker upp ur de djupa skogarna, undernärd, skräckslagen, aggresiv och omöjlig att få kontakt med. "vargflickan"

Den tyckte jag var väldigt bra och i slutet så kunde jag inte hålla tårarna tillbaks och knappt läsa av all sjögång i ögonen!

Den boken läste jag i somras och tyckte precis som du att den var bra och näsduken kom väl till pass mot slutet ja -cry-.gif yes.gif

Just nu läser jag en roman av Jodi Picoult som heter "Allt för min syster". Anna är en så kallad designerbaby, resultatet av ett ägg som blivit noga utvalt för att genetiskt matcha systern Kate, som sedan barnsben lider av en ovanlig typ av leukemi. I hela sitt liv har Anna ställt upp för sin syster, men vill hon fortsätta med det. Jag har kommit halvägs och tycker den är intressant så här långt i alla fall.
Suz
CITAT (zissi @ 27-08-2010, 12:56) *
Just nu läser jag en roman av Jodi Picoult som heter "Allt för min syster". Anna är en så kallad designerbaby, resultatet av ett ägg som blivit noga utvalt för att genetiskt matcha systern Kate, som sedan barnsben lider av en ovanlig typ av leukemi. I hela sitt liv har Anna ställt upp för sin syster, men vill hon fortsätta med det. Jag har kommit halvägs och tycker den är intressant så här långt i alla fall.

Allt för min syster är jättebra, tyckte jag i alla fall.

Själv läser jag allt och massor!!

Just nu ligger en bok av Therese Eriksson bredvid sängen, "Vi har ju hemligheter i den här familjen!"
En otroligt bra och gripande bok om Thereses barndom och uppväxt med en psykiskt sjuk och alkoholiserad mamma.
fuchsian
Är i slutet på min senaste bok " Kyss dem inte farväl" av Allison Dubois. Det ligger 2 böcker i tur, men har inte bestämt mig ännu vilket det blir men den ena är " Through My Eyes" av Gordon Smith och den andra är Caroline Giertz bok " Stor ". Har läst en annan bok som hon skrev " Ashimas bok".
Längtar efter en ny bok av Elisaberth George och Wilbur Smitt. Kanske finns dom på flygplatsen på engelska så då köper jag dem. Orkar inte vänta på översättningar av flera andra av mina favoriter. ...fuchian...
Meriona
Lars Molins Vildhussen håller jag på med just nu. Faktiskt riktigt underhållande. smile.gif
Noak
Läser ett loppisfynd -Borta med vinden.... Tror inte att jag orkar igenom hela tegelstenen, dessutom vet jag hur det går!
ninnisky
Har just börjat på Karin Alvtegens senaste ; En sannolik historia.
Jag tycker om hennes språk även om denna bok skiljer sig från hennes tidigare.
Meriona
Har inte läst något av Karin Alvtegen, vad handlar boken om? Nutid?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon