Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43
ninnisky
CITAT (Meriona @ 28-08-2010, 19:30) *
Har inte läst något av Karin Alvtegen, vad handlar boken om? Nutid?

Citat " det möts två olyckliga människor som upptäcker att man kan ändra sättet att se på tillvaron och att det finns helt andra val att göra i livet än de vi kanske först tror".
Boken skildrar relationer, sorg, konflikträdsla, fördomar och kärlek.

Jag tycker om boken även om den inte är speciellt upplyftande att läsa.
Meriona
CITAT (ninnisky @ 28-08-2010, 21:39) *
Citat " det möts två olyckliga människor som upptäcker att man kan ändra sättet att se på tillvaron och att det finns helt andra val att göra i livet än de vi kanske först tror".
Boken skildrar relationer, sorg, konflikträdsla, fördomar och kärlek.

Jag tycker om boken även om den inte är speciellt upplyftande att läsa.

Kanske är det det ändå i slutändan? Jag ska lägga boken på minnet, ställa den i kö. smile.gif Det är några andra före....
ninnisky
CITAT (Meriona @ 28-08-2010, 19:41) *
Kanske är det det ändå i slutändan? Jag ska lägga boken på minnet, ställa den i kö. smile.gif Det är några andra före....

Jag läser i Bokias "låna och läs" och hinner tyvärr inte med alla nya böcker jag vill läsa. Härnäst står Leif GWs' nyaste på tur. Den har fått lite blandade recensioner - får se vad jag tycker...

Meriona
Jag har blivit bibbloit. Det är sanslöst vad mycket bra böcker man kan låna på bibblan. smile.gif Särskilt gamla böcker som är det jag plöjer nu, sånt jag missat, sånt jag fått tips om, verk som står sig. Fler böcker av nån författare man fått tag i EN bok på rean av, eller i den stilen. smile.gif
ninnisky
Mannen min är också bibloit biggrin.gif Hos oss ligger det böcker överallt...
omk
CITAT (ninnisky @ 28-08-2010, 21:56) *
Mannen min är också bibloit biggrin.gif Hos oss ligger det böcker överallt...

ninnisky; då kan du kanske tänka dej hur det ser ut hemma hos oss, där BÅDA är bokälskare ... laugh.gif

Här gillar vi mest historia, både fakta och fiktion.

Bland mina fiktion-favoriter finns Peter Englund med "Poltava" samt "Den oövervinnelige" (en jätte-tegelsten !!). MKT bra !!

Annars är Björn Holm en annan favorit; skriver spännande, lättläst och burdust om bl a 1700-talet. Speciellt böckerna om Stefan Löfving, som funnits i verkligheten, är RIKTIGT bra !

Elsi Rydsjös fem romaner om Karolina (första boken heter "Karolinas Poltava") kan rekommenderas.

Av utländska författare, för dom som gillar kärlek, krig och förvecklingar (bl a med "riktiga" personer involverade), kan jag rekommendera Diana Gabaldons böcker om Claire och Jamie Fraser. Den första heter "Främlingen".

Höll på att glömma Frans G Bengtssons "Röde Orm" ! Fantanstiskt rolig och vilket språk !
Aqvakul
CITAT (omk @ 29-08-2010, 00:19) *
ninnisky; då kan du kanske tänka dej hur det ser ut hemma hos oss, där BÅDA är bokälskare ... laugh.gif

Här gillar vi mest historia, både fakta och fiktion.

Bland mina fiktion-favoriter finns Peter Englund med "Poltava" samt "Den oövervinnelige" (en jätte-tegelsten !!). MKT bra !!

Annars är Björn Holm en annan favorit; skriver spännande, lättläst och burdust om bl a 1700-talet. Speciellt böckerna om Stefan Löfving, som funnits i verkligheten, är RIKTIGT bra !

Elsi Rydsjös fem romaner om Karolina (första boken heter "Karolinas Poltava") kan rekommenderas.

Av utländska författare, för dom som gillar kärlek, krig och förvecklingar (bl a med "riktiga" personer involverade), kan jag rekommendera Diana Gabaldons böcker om Claire och Jamie Fraser. Den första heter "Främlingen".

Höll på att glömma Frans G Bengtssons "Röde Orm" ! Fantanstiskt rolig och vilket språk !

Jag tror att vi har väldigt likartad boksmak. Även jag älskar historiska romaner. Jag hoppas att du inte missat "Ofredsår", som jag tycker är Englunds bästa.
Några författarfavoriter:
James Michener (teman - land/region eller något annat) - favoritbok: Mexico
Vibeke Olsson (antiken och andra världskriget) - favoritbok: Tyst bombnatt
Rune Pär Olofsson (Sverige från 1500-talet och framåt) - böckerna om Falu koppargruva
Colleen McCullough (antiken) - böckerna om Caesar
Meriona
Jag älskar Elsi Rydsjös ALLA romaner omk! kompiskram.gif Jag har bara ett par kvar, men jag ska på bibblan imorgon och kika vad som finns inne.

Tips: Karolina dyker upp redan i boken före "En doft av timjan" idea.gif Förvisso i en biroll, men ändå.
fuchsian
Är färdig med min förra bok och våran bibla har endast sommaröppet, gud vet när? ---saknar en bra deckare att läsa, men hittade på min bokhylla en bok som är oläst, så det får bli denna; av Michael Newton, fil.dr.
" Destiny of Souls; New Case studies of Live between Lives." jädrans lång titel, förresten ....fuchian...
Suz
Nyss inhandlat en bok jag fått rekomenderad,
Se med öppet sinne, av Anthony de Mello

Någon som har läst den?

Här finns även lite annat i samma genre att läsa på nätet
http://www.enneagramcoach.se/typerna.html

Hur som haver ett väldigt intressant ämne!
Kanske lite givande att ta del av för en del här wink.gif
Bee
Efter att ha plöjt igenom Ronnie Woods memoarer - ni vet gitarristen från både gamla Faces och senare Rolling Stones (riktigt både kul och läsvärd bok!) - så har jag börjat på "Angelology" av Danielle Trussoni, en bok jag fick av dottern tidigare i somras. Jag har aldrig läst fantasy så det här är lovande. Ämnet är ju kittlande så det förslår... smile.gif
netha
Även om jag ännu inte lyssnat hela boken, så vill jag rekommendera
Flyga drake av Khaled Hosseini tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (netha @ 07-09-2010, 22:20) *

En fantastisk roman som också blivit en bra film....
netha
CITAT (Aqvakul @ 07-09-2010, 22:25) *
En fantastisk roman som också blivit en bra film....

Hörde av syrra att den gick på teve häromkvällen ..., hon hade spelat in och ska skicka dvd till mig. :-)
Piccante
CITAT (netha @ 07-09-2010, 22:20) *

Det finns många människor med väldigt svart/vit bild av kriget i Afghanistan. Även om boken är fiction så bygger den på en verklig händelseutveckling och vägen för talibanerna banades av orättvisor och interna strider i många år. Absolut läsvärd! tummenupp.gif
Katie
Jag är en sån däringa boktok som aldrig kan hålla mig till bara en bok.

Just nu är sängborden, skrivbordet, vardagsrumsbordet och hyllan på dass fulla med böcker. Den jag läser mest i just nu är 'Ett liv med vallhundar'. Skulle tro att det är femtielfte gången som jag läser den men jag hittar alltid nåt nytt i den som jag missat.

Jag läser t.o.m samtidigt som jag gör gårdssysslorna ute. Man är väl kvinna och kan göra fler saker samtidigt. wink.gif
Hittar jag en bra bok så har jag VÄLDIGT svårt att lägga den ifrån mig. Fåren är sista anhalten när det är utfodring så där brukar jag parkera ett tag med boken som för tillfället sitter fast i ett läge framför snoken.

Under lammningstiden har jag med mig ett gäng böcker och en termos med te eller varm choklad. Det är så mysigt att sitta uppkrupen i en 'höfåtölj' med varma filtar och lyssna på tackorna & lammen medans man myser med en bra bok.
sqrulan
Har snart läst ut denna: I drottningens närhet av Philippa Gregory. En historisk roman som jag tycker är riktigt bra.
Sedan ska jag läsa: Den första hustrun också den av Philippa Gregory.

Några andra böcker som jag har lånat för att läsa är:
Zoli av Colum McCann
Renare kropp och själ med detox av Nishan Joshi
Vilda växter som mat och medicin av Stefan Källman

Ja det var vad jag har framför mej av höstläsning.
herkules
underbara dagar framför oss: en biografi över olof palme, av henrik berggren
netha
Tacksam för tips om talböcker. smile.gif
omk
Akvakul; Ofredsår är den bästa, jag håller med ! Ska genast kolla upp Rune Pär; låter intressant ! Påminner han om Helmer Linderholm ?

Meriona; ska genast leta efter "En doft av timjan". Tack för tipset !

Katie; jag gör som du, brukar ha 4-5 böcker på gång samtidigt ! Hur håller vi reda på vilken bok vi är inne i ? Jag har ofta funderat på det. Hjärnan är fantastisk !

Netha; rekommenderar Monika Zetterlunds memoarer "Hågkomst ur ett dåligt minne" samt ALLT som Hans Alfredsson läst in. Speciellt "Bock i örtagård" av Fritiof Nilsson Piraten ! Så otroligt rolig, jag fnissar bara jag TÄNKER på vissa scener ...

Annars spelar inläsaren en otroligt stor roll, när det gäller talböcker. Man kan lyssna på vilken författare som helst, bara inläsaren är en favorit ! Några av mina inläsningsfavoriter (bortsett från Hans A) är Hans Villius och Peter Andersson.

Kommer ni ihåg Hans Villius ? Från Svt:s "Svart/vitt" eller vad det hette; man fick se ett svart-vitt foto och så Villius röst: "Mannen till vänster skall snart dö ..." Han är så NÄRVARANDE i det han gör ! RIKTIGT cool gubbe (måste väl vara över 80, tror jag).

Netha; låna på biblioteket och hitta din egen favoritinläsare !!
omk
Bee; fantasy är RIKTIGT kul att läsa, när det är bra, vill säga. Några bra författare är Robin Hobb, David Eddings (kanske lite mera åt ungdomsbokhållet, men ok ändå) och Terry Brooks (har säkert skrivit 20-25 böcker; har ej läst alla). Sen kan jag också rekommedera Neil Gaiman och Orson Scott Card.
netaave
Efter att ha läst deckare hela sommaren så blev det lite tröttsamt, så nu läser jag Alice Lyttkens "Längtans blå blomma" del 2 i en serie, riktigt intressant att läsa om hur tankarna på kvinnans frigörelse kommer, hur de diskuteras om kvinnlig rösträtt och hur dom levde på 1700-talet i Stockholm, sen får man lite romantik och kärlek på köpet smile.gif
Meriona
CITAT (netaave @ 09-09-2010, 23:41) *
Efter att ha läst deckare hela sommaren så blev det lite tröttsamt, så nu läser jag Alice Lyttkens "Längtans blå blomma" del 2 i en serie, riktigt intressant att läsa om hur tankarna på kvinnans frigörelse kommer, hur de diskuteras om kvinnlig rösträtt och hur dom levde på 1700-talet i Stockholm, sen får man lite romantik och kärlek på köpet smile.gif

Det lät som något jag kunde tycka om, jag ska lägga namnet på minnet! smile.gif
skogstroll
jag har precis avslutat Camilla Läckbergs fyr-bok (kommer inte ihåg exakt vad den hette). Verkar vara mycket fyr-deckare just nu (Johan Theorin kör ju också nåt fyr-rejs).... I alla fall så var boken väl helt ok, inte så man ramlar omkull men värd att dela med sig av.
Meriona
Heter den inte fyrvaktaren?
Jag har läst tre av Läckberg, de två första och Sjöjungfrun. Jag är inte heller imponerad.
zissi
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson....är det någon av er som läst den?

Fick tips om den i går. "Görrolig" ska den vara tydligen. Måste till bibblan och se om de fått in den.
Aqvakul
CITAT (zissi @ 10-09-2010, 13:42) *
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson....är det någon av er som läst den?

Fick tips om den i går. "Görrolig" ska den vara tydligen. Måste till bibblan och se om de fått in den.

Hustrun rekommenderar den varmt. Den "ligger på tur" hos mig...
helena2
"Myrrha" av Ulrika Kärnborg (tror jag). Än så länge väldigt bra. Har kommit ca 100 sidor.
Felicia M
Jag läser "Höstoffer" av Mons Kallentoft.
Myosotis
Har börjat på "Tidsresenärens hustru" av Audrey Niffenegger. Underbart!! yahoo.gif
Aqvakul
Sigrid Combüchen: Spill - en damroman EN FANTASTISK BOK!
Blomstertanten
CITAT (Myosotis @ 05-10-2010, 17:43) *
Har börjat på "Tidsresenärens hustru" av Audrey Niffenegger. Underbart!! yahoo.gif

Sanlöst bra bok! tummenupp.gif

Just nu läser jag "Du sköna nya hem" av Kent Werne om utförsäljningen av allmännyttan.
Ingen rolig bok, men intressant läsning för alla som vill förstå bakgrunden till utförsäljningen av allmännyttan!
ninnisky
Bengt Ericson: Den nya överklassen - en bok om Sveriges ekonomiska elit.
Gunilla T
"Axel von Fersen och Marie Antoinette" skriven av Margareta Beckman, chef för Krigsarkivets forskningsbibliotek.

Franska revolutionen skildras utifrån kungafamiljens perspektiv och svensken Axel von Fersens kärlekshistoria med den franska drottningen. von Fersen lyckades nästan rädda kungafamiljen undan giljotinen. En sorglig bok om mänsklig grymhet.
sommarhumla
Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov. En bok som är helt galen och skruvad.
Meriona
Började på Simon och ekarna idag. Hittills väldigt bra, men har inte hunnit så långt.
mamamaggan
CITAT (zissi @ 10-09-2010, 13:42) *

Har den som ljudbok men har inte lyssnat på den än.
hattstugan
Ska börja på Nora Roberts Dödligt villospår!
badabing
Läser Jonas Gardells bok Om Jesus Vart lite sugen på att läsa någon av hans böcker efter att jag hade sett Trafikplatsen Glädjen smile.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 05-10-2010, 20:50) *
Simon och ekarna

Fler som har läst den? Vad tyckte ni om början?
netha
Har idag (i nästan 6 tim) lyssnat ... Sjöjungfrun av Stieg Trenter. smile.gif
batski
Just nu läser jag "Tomma burar" av filosofiprofessorn Tom Regan: Tomma burar

Lättläst, ärlig och informativ. Rekommenderas!

Nästa bok står redan i bokhyllan redo att bli läst tongue.gif "Bli av med din oro" av Robert L. Leahy: Bli av med din oro
Alphaville
CITAT (Meriona @ 28-08-2010, 21:49) *
Jag har blivit bibbloit. Det är sanslöst vad mycket bra böcker man kan låna på bibblan. smile.gif Särskilt gamla böcker som är det jag plöjer nu, sånt jag missat, sånt jag fått tips om, verk som står sig. Fler böcker av nån författare man fått tag i EN bok på rean av, eller i den stilen. smile.gif

Bibliofil heter det väl? flirting.gif http://sv.wikipedia.org/wiki/Bibliofili

Har just läst färdigt Peter Robinsons senaste bok "Bad Boy". Personligt för Alan Banks, gisslandrama...
zissi
Borta bäst av Sara Kadefors.

Har precis börjat med boken. Verkar lättläst.
omk
Läser, återigen, Torgny Lindgren.
Har plöjt igenom det mesta han skrivit och läst om, läst om och läst om. De bästa (som jag har hemma i hyllan) är Ormens väg på hälleberget, Pölsan och Batseba. Icke att förglömma, Norrlands Akvavit !!

En annan person som skriver lite åt samma håll är Peter Nilson. Rekommenderar Äventyret och novellsamlingen Messias med träbenet.
bergvallmo
Just nu är det andra delen i trilogin Släkten Sigrids hemlighet av Karin Wahlberg, som jag läser. Himla trevliga och lättlästa. smile.gif

Första delen heter Blandat blod av Katarina Mazetti. Den tredje delen är
Tempelbranden skriven av Catharina Ingelman Sundberg.

Historiska spännande romaner där man får sig lite svensk historia till livs. Man får följa en släkt från vikingatid till nutid.

omk
CITAT (bergvallmo @ 22-10-2010, 20:49) *
Just nu är det andra delen i trilogin Släkten Sigrids hemlighet av Karin Wahlberg, som jag läser. Himla trevliga och lättlästa. smile.gif

Historiska spännande romaner där man får sig lite svensk historia till livs. Man får följa en släkt från vikingatid till nutid.

Är det tre OLIKA författare som skrivit varsin del i samma trilogi ?? Spännande !!
bergvallmo
CITAT (omk @ 22-10-2010, 20:58) *
Är det tre OLIKA författare som skrivit varsin del i samma trilogi ?? Spännande !!

Jo, och de är inte alls tokiga. Vill du lyssna till dem så är det bra uppläsare.
Aqvakul
CITAT (omk @ 22-10-2010, 20:17) *
Läser, återigen, Torgny Lindgren.
Har plöjt igenom det mesta han skrivit och läst om, läst om och läst om. De bästa (som jag har hemma i hyllan) är Ormens väg på hälleberget, Pölsan och Batseba. Icke att förglömma, Norrlands Akvavit !!

En annan person som skriver lite åt samma håll är Peter Nilson. Rekommenderar Äventyret och novellsamlingen Messias med träbenet.

Torgy Lindgren är en underbar författare. Särskilt uppskattar jag när han själv läser ur sina böcker och kommenterar dem...
sqrulan
CITAT (bergvallmo @ 22-10-2010, 20:49) *

Detta måste jag nog kolla upp! Jag gillar ju Catharina Ingelman Sundberg och jag älskar historiska romaner! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon