Full version: Kompostfrågor
tussi_rose
Hej alla! rolleyes.gif

Ny på detta forum & nybörjare med radhus och liten tomt sedan nästan två år.
Har så mycket frågor, skratt!!

Vill ha en egen kompost, så vi bygger nog en på baksidan uppe vid slänten (ner mot föreningens kompost). (hua för den!)
Men, vad skall jag tänka på?
Vi har dessutom en kanin ute i ett litet eget hus, använda halm och kaninskiten? Något annat som skall tillföras?

Tacksam för hjälp!!

/Rose_tussi
Virgo
Gräsklipp, potatisskal, allt grönsaksavfall och mask t.ex.
tussi_rose
Mask finns det massor av...(lerjord)
Men kan jag använda något av kaninens avfall..?
Skall jag tillsätta något? Tänkte dela upp komposten, så att jag får för år 1 och 2, bra?

Tack för svaret så här sent, skratt!!
Jag är alltså inte den enda som inte kan sova...
Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag komposterar kaninens "bomaterial" och överblivna hö och så, det funkar fint. Om du vill att komposten ska brinna fort så är det bra med flera fack. Efter ett halvår gräver man upp den och i ett nytt fack så att materialet liksom blir upp och ner vänt.
Tänk på att varje lager (av gräsklipp, kaninbursrens, löv etc) inte ska vara tjockare än tio cm ungefär. Jag lägger också i gammal jord i något lager här och där som blir över när jag krukar om alla krukväxterna på våren.
Viktigt att tänka på är att inte lägga i ogräs som gått i frö, detta gäller även perenner och ettåriga växter. Jag kör allt ogräs ner till kommunens kompost. Lägg absolut inte i rotmaterial från kirskål, brännässlor och kvickrot.
Om du tycker att det brinner sakta, finns kompostmedel att köpa som påskyndar det hela, det funkar även bra med "guldvatten".
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon