Immix
Vi har en ganska tråkig, långsmal framsida med en stor gräsmatta, ett trädgårdsland i ena hörnet och buskar och perenner oplanerat utspridda en och en. Den här delen av trädgården känns tråkig och outnyttjad. Skulle vilja få bort den fyrkantiga känslan. En pergola i något hörn har vi också funderat på... Är det någon som vill dela med sig av inspirerande bilder av sin trädgård (översiktsbilder)?
dammkillen
har tyvärr ingen bild men hoppas det är välkommet med några lösryckta ideer.

man kan ju göra en svängd ryggradsgång i längdriktningen, utefter sidorna kan ställas upp en grupp med stenar, emellan planteras perenner i olika höjd. andra material kan också tas in, i synnerhet andra former.

eller en gång som slingrar mellan träden, utefter sätta in perenner, stenar, arbeta utifrån de befintliga träden, göra bersåer, sätta in buskar, bygga rum

en pergola görs rund för att komma ifrån fyrkantsstilen. stolpar i stolpskor ställs upp, upptill görs en runt tak av reglar. det blir en berså och pergola i ett. humle kan t.ex. klättra u pp vid varje stolpe

men jag tror det är viktigt med en ryggrad, vad sedan ryggraden består av handlar om den egna önskningen och vad som känns bra, ryggraden skulle t.ex. kunna vara större stenar utlagda i en slingrig form i längdriktningen, utdraget över hela ytan

ryggraden kanske är träden, att bygga något kring träden, kanske några sandbankar någon sten, en anspråkslös vattenpöl, en klätterställning för barnen som målas i roliga färger

när man har ryggraden är det enklare sedan att stoppa dit rabatter där det känns bra, gärna leka och slänga ut några perenner

ändra landskapets höjder, arbeta med stenar, bygga upp jordhögar

i rabatter arbeta med olika höjder på växterna, stoppa in en sten, dra en gång i mitten, gräv upp gräsmattan

bryt av längdriktningen med en platta av sten, sätt upp några mindre plank i stolpskor som stoppar upp

ett stenparti som läggs som en bananform, gräsmattan grävs upp och under läggs en markduk, ovan fylls grus på, här läggs ett antal större stenar i olika storlek, likande former eller olika former, här kan perenner planteras in, trädgårdsplattor kan löpa ut emot innersvängen av bananformen, som känslan av en landningsbana som smalnar av emot sten och gruspartiet i bananform
Immix
Tack det var många bra idéer! smile.gif
Evin
vad jag brukar göra när jag har dåligt med idéer är att gå till google.com och söka på olika trädgårdsord. Sedan går jag jag till bilder, hittar jag några bra så sparar jag dem på hårddisken för att inspirationstitta senare.

Kan ifs vara svårt om man har en viss plätt i trädgården som man vill förändra.
Men man får massor med inspiration iaf. smile.gif
Louise i Göteborg
Varför inte börja med grönsakslandet. Är det tillräckligt stort eller för stort för dina behov? Skärma av det - icke fyrkantigt - med tex spaljerade fruktträd och/eller bärbuskar.
Komplettera med ett (ickefyrkantigt) kryddland, en liten sittplats, väthus, drivbänkar, kompost osv.
Släpp in blommor och väldoft och spännande design så lyfter en trist jordplätt till en inspererande barkammare för hela tomten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon