Full version: Liljebaggar
Tuberose
I somras blev mina liljor helt uppätna av dessa vackra med elaka små odjur. När jag rensade lite (för några veckor sen) där liljorna stått dök det upp några ur jorden. Övervintrar de i jorden? Vad ska jag ta mig till för att bli av med dem? Odlar inget ätbart där.
Louise i Göteborg
Döda ,döda, döda mad.gif

Jag vet inte om dom övervintrar, tror inte det. Hos mig kommer dom tidigt men de år jag hinner döda många i början på säsonngen blir det inte så farligt. Hinner jag inte med mina vårmord blir dom många och liljorna få.

Detta tyder ju på att de är ettåriga, kanske övervintrar dom som ägg - vem vet ???????

Rekomenderad mordmetod: krossning tongue.gif

Uslingarna syns tydligt när dom sitter på växten men när dom trillar ner på marken hamnar dom alltid på rygg och syns inte alls. Så - en hand under bladet och den andra puttar ner kräket.

Så fort liljorna tittar upp på våren bör man inspektera dom dagligen (eller mer) och döda alla man hittar.

En tröst är att dom bar äter växter av lilje- och frittelaria släktena. Jag hittade i år en i dagliljan men den hade nod bara gått villse. Hoppas jag ialla fall - om dessa utökar sin meny vet jag inte vad jag gör...
Åsa, mälardalen zon 2
Hm.... Den informationen jag har säger att det är vuxna individer som övervintrar på skyddade platser i ex. jorden, lövhögar etc. De kryper fram ganska tidigt på våren och börjar lägga ägg.

Liljebaggaen kan ha flera generationer under sommaren men det beror på hur pass bra och varm sommaren blir. Ju varmare sommar desto flera generationer kan de hinna få. En normal sommar i mellansverige brukar det vara 2 generationer per säsong de hinner med.

Handplockning är bra + att mosa ägg och larver som sitter under bladen. Larven täcker sig själv med sin avföring så det ser ofta ut som slemmiga bruna klumpar som sitter under bladen. Ev. kan man även prova Provadospray eller Pyrex som ett extra hjälpmedel.
Nena
Jag hittade liljebaggar ännu i oktober, dagar då det var varmt och solsken. Har förstått att de rackarna övervintrar i liljornas rötter och knölar. Bor i Helsingfors, alltså ungerfär samma zon som Stockholm.
Cilla
Jag har många liljor och en massa krolliljor i en liten äng. En hel del liljebaggar blir det också.

Men det är fantastiskt vad handplockning tidigt på våren kan decimera dem! jag var ute tidigt i våras och under några dagar fick jag tag i ca 30 stycken. Har sedan aldrig haft så lite angrepp under denna sommar!

Ett tips för att fånga baggarna är att lägga en hand under baggen, invid stjälken på liljan, och sedan skrämma den genom att peta på den med andra handens fingrar. När den anar fara slänger den sig handlöst på marken och kan försvinna i ett nafs. Med handen under hamnar den där.

Cilla
Anna (hon med Gandalf)
Håller med - döda döda
Jag bor i södra skåne, vilket betyder att jag var ute i min liljerabatt och rensade ogräs för ett par veckor sedan. Masor av liljebaggar avslöjades och jag krossade för glatta livet.
Jag har även en variant med svarta prickar. Den är avbildad bredvid liljebaggen i min insektsbok så trots att jag inte minns namnet finns där ett klart släktskap, precis som med sparrisbaggen och den är ännu vackrare - den dödar jag också.
Tidig vårjakt tror jag ger bäst resultat. tongue.gif
Anna
yla
ja fybubblan va vi e grymma eller hur
men jag dödar dom också
min mamma sa ooohhh där är den förskräckliga liljebaggen den ska du ta direkt o krossa..
o som den lydiga dottern jag är så
tar jag så fort jag får syn på en förskräcklig lijebagge död på den
o berättar för min dotter o mina söener att där är den förskräckliga lijebaggen döda den rolleyes.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif unsure.gif
Anna (hon med Gandalf)
Hej
Vad skönt att det är fler än jag med väl utvecklade mordinstikter biggrin.gif . Vet ni att den otäcka lijebaggen har en omgång kusiner också. De är också väldigt vackra. En som är röd med svarta prickar (går inte att förväxla med söta nyckelpigor tongue.gif ). Och så sparrisbaggen. Den är mönstrad i gulgrönt, rätt och svart, riktigt snygg. Den dödar jag också laugh.gif .
Anna
Erica
Hej!
Jag strör ut lite Myrr runt mina liljor så undviker man/jag liljebaggarna ett tag. Eftersom jag jobbar mycket och inte alltid är hemma och kan passa liljorna så passar det mig att strö ut lite Myrr, och då och då nypa en liljebagge i nackskinnet.

Erica
Hannele
Plocka, plocka bort alla röda baggar - för hand är det som gäller.
Man ska plocka bort äveb 'bajskorvarna' på bladen; de innehåller larver.
Nästa år kommer man ha garanterat färre...

Myrr innehåller nervgift.
Preparat innehållande cypermetrin används mot skadeinsekter i jordbruk
och trädgårdsodling. Cypermetrinpreparat får även användas mot flugor,
myror och andra krypande insekter.
Cypermetrin är en mag- och kontaktverkande insekticid tillhörande
gruppen syntetiska pyretroider. Pyretroiderna är nervgifter som påverkar
centrala och perifera nervers natriumkanaler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon