karjo
Panik!? Eller?ohmy.gif

Igår var allt frid och fröjd ute men i morse när vi tittade ut svärmade det över hela gräsmattan av skalbaggar! (se bilden) sad.gif

Vad är detta? Vad ska man göra åt det? Är de skadliga?huh.gif

Reserv
Jag tycker att det ser ut som en vanlig Ollonborre, dom käkar rötterna av växter, eller rättare sagt larverna gör det. Så dom kan göra stor skada och det är kanske inte så skoj att ha hela gräsmattan full av dom sad.gif

Rättelse: Det skulle kunna vara en trädgårdsborre också, den älskar att käka upp gräsmattans rötter. Men svärmningstiden stämmer på den. Skalbaggarna lever av knoppar och löv, även rosenblad ligger risigt till. huh.gif
HildeQ
Trädgårdsborre tror jag. De svärmar nästan samtidigt ovanför gräsmattan en eller två dagar om året och endast när solen skiner.

Det verkar som det kryper fram ur gräsmattan när det blir lagom varmt och det dröjer litet innan de kan lyfta. Vet faktiskt inte var de tar vägen när solen försvinner innan de har hunnit flyga iväg. Tillbaks till grässrötterna i väntan på nästa solsken?

Själv tog jag ca 250 st. i förrgår och blev avbruten av en regnskur. Sedan dess har solen lyst med sin frånvara, likaså baggarna.

Just när jag höll på att fånga dem med dammsugaren (!) såg jag att en icke-trädgårdsintresserad-granne vandrade förbi...

]-[ildeQ, numera byfåne? wacko.gif
tillägg: Zon 3
Reserv
CITAT (HildeQ @ 12-06-2005, 15:01)
Just när jag höll på att fånga dem med dammsugaren (!) såg jag att en icke-trädgårdsintresserad-granne vandrade förbi...

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif Synd att inga bilder togs laugh.gif laugh.gif
silbergskan
Hej!

Om man inte kan ta ut dammsugaren (var gör du med dammsugarpåsen sen???) så kan det hjälpa att placera ut GULA hinkar med vatten+diskmedel i. Av någon anledning dras de till gult och drunknar i vattnet. Förra veckan tog jag knäcken på ett par hundra i varje spann!

ohmy.gif
Ophelia
Det är vid sådana här tillfällen jag är glad över att jag inte har trädgård. sad.gif
Airamya
Det där ser precis ut som det som barnen här i trakten kallar 'Juni-baggar'. Just för att de syns bara till i Juni, sen försvinner de. Larverna äter rötter i gräsmattan och det kan bli stora kala fläckar om man har otur. men jag har haft såna (i tusen-miljarder-tal) där jag bodde innan och de ställde inte till med något för mig. Däremot hos grannen... vilket innebar att fåglarna sedan kom o kalasade i massor (de kom väl åt kryp lättare när gräset var borta antar jag).
karjo
Gräsmattan har fula fläckar på just samma ställe som där de svärmade idag. Kan det bero på att detta hänt tidigare år?

Lägger de nya ägg som sen leder till en ny "attack" nästa år? Kan man göra något för att ta död på dessa ägg och kommande larver. För nu är det väl försent att göra något åt årets vuxna... Eller?

Tack för alla svar!
Reserv
Trädgårdsborren, alltså själva skalbaggen käkar upp blad och bladknoppar, även rosenbladen ligger risigt till där. vad man ska göra åt det? Tyvär, det har jag inte en aning om. sad.gif
HildeQ
CITAT (Reserv @ 12-06-2005, 15:04)
CITAT (HildeQ @ 12-06-2005, 15:01)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif Synd att inga bilder togs laugh.gif laugh.gif

huh.gif Ehhh..... jag smygfotograferades ifjor...
Airamya
laugh.gif laugh.gif Underbara bilder!! Tack wub.gif
Ewa smålänska höglandet
Hos mig äter de upp Finlands vita ros, de sitter i stora klasar 20 - 30 st tillsammans
har inte kunnat njuta av den på tre år

/Ewa zon 4-5
HildeQ
... och idag svärmade resten (eller rättare sagt, hoppas det inte kommer fler). Fångade plusminus 1250 stycken denna gången! ohmy.gif
Jag borde kanske spara dem och skicka till Guiness Records. : rolleyes.gif

]-[ildeQ
Ewa smålänska höglandet
Tre blommor utslagna på Finlands vita ros i morse och fem baggar i varje och massor av hål mad.gif

/Ewa zon 4-5
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 16-06-2005, 08:08)
Tre blommor utslagna på Finlands vita ros i morse och fem baggar i varje och massor av hål  :angry:

/Ewa zon 4-5

mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

/Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon