Full version: Gräsmattor
Blomqvisten
Hej!

Jag och min fru har blivit ägare till ett litet torp för två år sedan.
Allt är väl och det växer så det knakar, trädgården alltså.
Tyvärr växer och förökar sig mossan i gräsmattan också. Bitvis är den så tjock att det går tungt att passera över den med gräsklipparen.

Vi undrar om det finns någon, eller några som kan förslå lösningar för oss, hur vi ska bli av med denna objudna gäst.

Hälsningar/Blomqvisten
Ophelia
Mossa = gräset inte trivs. Med andra ord måste du få gräset att trivas annars är det ingen mening med att ta bort mossan. I de allra flesta fall är det jordstrukturen som inte är en höjdare för gräset.

Vertilakbeskärning och toppdressa samt gödsla gräset med sådant som gräset tycker om.
Blomqvisten
Tack Ophelia!

Kan det hjälpa om jag kalkar gräsmattan också eller är det bara gödsel som krävs.

Tack för Din hjälp.

Hälsningar/Blomqvisten
Magdis
Jag tror att det inte skadar om man tar till både kalk och gödsel. Om gräset trivs och frodas konkurrerar det ut mossan.
Ophelia
CITAT (Blomqvisten @ 12-06-2005, 14:32)
Tack Ophelia!

Kan det hjälpa om jag kalkar gräsmattan också eller är det bara gödsel som krävs.

Tack för Din hjälp.

Hälsningar/Blomqvisten

Att kalka räcker inte i de flesta fall. Kvittar hur mycket du kalkar då det förmodligen är jordstrukturen som är problemet. Där gräs "otrivs" kommer mossa in för gräset växer inte som det ska.

Vad du bör göra är att vertikalbesvära gräsmattan samt toppdressa för att öka genomluftningen av gräsmattan samt tillföra material som ger struktur i jorden. Du kan även gödsla med gödsel som gynnar grästillväxten och se till att inte klippa gräset för kort. Låt även gräsklipp ligga kvar. Du kan ju även räfsa bort mossan men räfsa inte runt den så mossbitar sprids, då slår den rot. Blir det kala fläckar så kan du bereda stället med bra jord och så in gräsfrö där.

Var beredd på att detta tar tid. För att bibehålla en fin gräsmatta så krävs det årlig skötsel med luftning, toppdressning och gödsel samt klippa gräsmattan vettigt.
Blomqvisten
Jag har funderat på att skaffa en mossrivare till gräsklipparen och på så sätt riva upp mossan. Är det detta som kallas vertikalbeskära, eller gör man på ett annat sätt?
Vad betyder toppdressa?

Sen kunde jag räffsa bort all uppsliten mossa och därefter gödsla.

Som nybliven torpägare med mer asfalt än jord under naglarna, känner vi oss bortkommna. Därför våra dumma frågor.

Tack för Din hjälp hittills/Blomqvisten
Ophelia
CITAT (Blomqvisten @ 12-06-2005, 15:10)
Jag har funderat på att skaffa en mossrivare till gräsklipparen och på så sätt riva upp mossan. Är det detta som kallas vertikalbeskära, eller gör man på ett annat sätt?
Vad betyder toppdressa?

Sen kunde jag räffsa bort all uppsliten mossa och därefter gödsla.

Som nybliven torpägare med mer asfalt än jord under naglarna, känner vi oss bortkommna. Därför våra dumma frågor.

Tack för Din hjälp hittills/Blomqvisten

Finns inga dumma frågor biggrin.gif

En mossrivare är som du med räfsa fast den går maskinellt. Då ska du vara noga med att inte gå runt med den på ställen där det inte finns mossa för då kan det falla mossbitar som rotar sig.

Toppdressning är ett material som man kan lägga på en gräsmatta för att öka strukturhalten i jorden. Brukar vara sand/kompost/torv. Du kan blanda själv men det finns oxå att köpa. Ca. 0.5-2 cm cm brukar vara lagom, borsta ner det i din gräsmatta. Detta görs bäst på våren.

Vertikalbeskärning är en maskin som luckrar upp gräsmattans yta, den tar även bort döda rötter och en del mossa.

Gödsling kan du göra 3 ggr/säsong. Vår, sommar och till hösten. Du bör använda ett NPK-gödselmedel (N=Kväve, P=fosfor, K=kalium) helst i proprtionen 11-5-18

Det kan ju vara så att just din gräsmatta behöver kalk, lättaste sättet jag vet är att köpa odestillerat vatten, ta jordprov och blanda ihop, låt stå ett litet tag, ta lackmuspapper coh kolla PH-värdet, gräs gillar inte när det är surt.

Ett tips: Prata gärna, om du har möjlighet, med bananläggare vid golfbanor. det finns nämligen få människor som vet så mycket om att sköta gräsmattor som dem.
Heddas matte
ett annat tips är annars att helt enkelt bestämma sig för att mossa är snyggt.. det är ju grönt och fint och behöver inte klippas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon