Magdis
Topparna på några av grenarna i rosenbusken och klätterrosen är bruna och det missade jag när jag beskar dem i våras. Kan man klippa bort det när som helst? Sen undrar jag om klätterrosor också får vildskott som kommer upp från markytan? Det är ett skott på gång från marken på min klängros nämligen. Det kanske ska vara så, jag har ju inte så stor erfarenhet av klängrosor.
Kajsa
Det bruna är bara att klippa bort. Alla rosor som är okulerade på en grundstam vilket dom flesta är, även klätterrosor. Är den rotäkta brukar man få veta det när man köper den. Vildskott växer ut under okuleringsstället, skotten brukar vara annorlunda i färg, taggar, blad. Jämnför noga innan du tar bort skottet, det kan vara din klätterros med som skjuter nya skott nerifrån.
kerstin z5-6
j a klipp rötan växer nedåt annars och ja .. både vildskott o äkta kommer från jordnivå -du ser vad som är vad biggrin.gif
Magdis
Jag väntar tills skottet blommar då så jag är säker på att det inte är ett riktigt skott jag klipper bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon