Diana
Hejsan!

Är ny innom varmkompostering och öppnade min behållare för 5 minuter sedan och en SVÄRM av "spy" flugor slog emot mig!!! Är detta bra eller dåligt? Jag antar att det var dessa larver (likmaskar) som mumsade på köttresterna som nu blivit flugor. Dessutom så fanns två Leopard sniglar i komposten Är det ok eller ???
kristerh
Då fungerar nog inte din kompost som den skall, nu är jag ingen expert på komposten men om du får sniglar och flugor i den kompost du lägger matrester i så fungerar den inte som den ska.
krister
Diana
Jag har just fått reda på i ett annat forum att orsaken till flugorna mm är att komposten är för blöt. Jag skall hälla i ogödslad torv för att täcka det blöta så det sugs upp av torven och sedan skall komposten nog sparka igång igen. Detta har jag nu gjort idag. Så jag får se när den kommer igång igen. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon