Full version: Dillpion
Rossi
Jag undrar om det finns någon som vet var man köpa fröer till dillpion. Och finns det någon som har lyckats att själv dra upp dillpioner? Det ska väl inte vara så svårt har jag förstått - bara fröerna är någotsånär färska. Fast tid tar det ju förstås.

Har varit inne på Impecta och kollat - de har ju mycket - men inga pionfrön alls.
Zazu
frö finns hos rara växter.
lycka till!

mvh zazu
Rossi
Tack för tipset! Jag har mailat och frågat dem om det är bästa tid att handla deras dillpionfröer nu med tanke på att de ska vara färska vid sådd. Årets dillpioner kan ju rimligtvis inte hunnit blomma och sätta frö än. Undrar därför om dillpionerna de har på lager är från i höstas. Kanske är det bättre att beställa i augusti/september för att få del av årets skörd. Hoppas nu att de svarar så jag vet när jag kan beställa.
Åsa, mälardalen zon 2
Rara växter odlar inte sina egna fröer de gör som nästan alla andra de köper utav andra som handlar med fröer i större partier över hela världen och det brukar tyvärr inte gå så snabbt så fröerna är inte speciellt färska när man köper dem i påse hos fröfirmorna. Skulle tippa att det som skördas under hösten säljs tidigast i vår.

Vill man ha riktigt färska fröer är det nog STA eller köp-byt och säljsidor på internet man får satsa på.
Rossi
Tack Åsa! Det har du säkert rätt i. Jag kommer förstås att få samma svar från dem fast de tycker ju säkert att jag ska handla ändå och det hade jag i och för sig gärna gjort men om nu pionfrön ska vara så färska som möjligt så får jag nog söka på annat sätt som du säger och då vänta fram till sensommaren/hösten när det är säsong.
kerstin z5-6
dessutom kan du inte vara 100 på att det verkligen blir en dillpion ..
Rossi
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-06-2005, 21:52)
dessutom kan du inte vara 100 på att det verkligen blir en dillpion ..

Så känner jag också om jag köper av en privatperson men menar du att det skulle vara osäkert även om jag köper hos t.ex. Rara Växter?

Jag får väl gå och spana i trädgårdar och om jag hittar en dillpion så får jag ringa på och fråga om de kan undvara några fröer. laugh.gif

Annars är ju dillpionen väldigt enkel att känna igen. Det ska visst finnas dillpioner som har dubbla blommor också men jag har nog bara sett enkelblommiga.
kerstin z5-6
jag menar med en frösådd , öppenpollinerat .. dillpionen kan ha parat sig nmed en annan sort smile.gif Men det är ju det som är spännande med frösådder smile.gif
Rossi
Ja, det har du förstås rätt i.

Eftersom jag är ganska otålig så lär det väl till slut ändå bli så att jag får handla en färdig planta för 500 kronor. smile.gif
kerstin z5-6
Eller ta en tur med nåt trädgårdssällskap som åker österut -där kostar de 40 kr smile.gif
Eva i Skåne
Oj! Det var prisskillnad det.

Du Rossi. Om du gör en tur österut så kanske du kan ta upp beställningar i förväg laugh.gif laugh.gif
MimE
Jag har dillpion som precis är överblommad.

Hur tar jag hand om fröerna?
(Gärna idiotförklaring då jag i princip aldrig hanterar fröer annars).

Den kommer ursprungligen från Lindesberg där den fanns i början av 1900-talet, flyttades sedan till Motala, sedan flytt igen till Stockholm och nu bor den i Göteborg.
Vittberest alltså! laugh.gif

/Mimmi
kerstin z5-6
Mogna pionfrö är svarta -de röda som finns är bara fusk" fröer -skörda dem o -plantera direkt i krukor o gräv ner dessa -kruka o allt på skuggigt ställe gärna i kallbänk -säsong 1 kommer inget -roten bildas -om du har tur
år 2 kommer plantan -låt den växa på sig innan du planterar ut den
Rossi
CITAT (MimE @ 13-06-2005, 22:54)
Jag har dillpion som precis är överblommad.

Hur tar jag hand om fröerna?
(Gärna idiotförklaring då jag i princip aldrig hanterar fröer annars).

Du kan ju alltid skicka ett par stycken till mig! smile.gif
Rossi
CITAT (Eva i Skåne @ 13-06-2005, 22:24)
Oj! Det var prisskillnad det.

Du Rossi. Om du gör en tur österut så kanske du kan ta upp beställningar i förväg laugh.gif laugh.gif

Ha, ha! Ja och så lite provision på det så är snart resan också intjänad! laugh.gif laugh.gif
Maria i Helsingborg
CITAT
Den kommer ursprungligen från Lindesberg där den fanns i början av 1900-talet, flyttades sedan till Motala, sedan flytt igen till Stockholm och nu bor den i Göteborg.
Vittberest alltså!

Jag är övertygad om att vi är minst 2 som tycker att Skåne ska läggas till den "reseskildringen" tongue.gif
Rossi
CITAT (Maria i Helsingborg @ 14-06-2005, 09:27)
Jag är övertygad om att vi är minst 2 som tycker att Skåne ska läggas till den "reseskildringen" tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Du och jag Maria!

smile.gif smile.gif

Du ska tro att min man är omtänksam. Du vet ju att vi köpte den där svindyra rotäkta trädpionen "Da Hu Hong". Nu har min man helt spontant byggt ett vindskydd till den! Jag har tagit foto som jag låter dig se senare. (Min egen kamera är totalförstörd så jag har använt min mans men har inte riktigt koll på hur jag för över hans bilder - det är en riktig proffskamera.)
Maria i Helsingborg
Du och jag, Rossi

Hahaha.......han tänker säkert att "en sån dyr köper vi aldrig mer så banne mig om denna ska få dö!!"
Du har en omtänksam och snäll man du smile.gif

JA, bilder!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon