jendah
men vad heter den? Den är flerårig...
(känner på mig att jag slår mig för pannan och säger "pucko" till mig själv strax... borde veta wacko.gif wacko.gif )

stina
Är det inte Bergklint???? Tror det!

/Stina
Wera
Bergsklint skulle jag tro.... wacko.gif
jendah
*slår mig för pannan*

Tack! Ser ut att stämma ja smile.gif
Ophelia
Bergsklint.
Ewa L
Ett av mina värsta ogräs, sprider sig ohämmat. sad.gif
Majsan84
Ogräs? Det var ett synnerligen vackert ogräs isåfall! smile.gif
Kakaduan
Bergklint definitivt!

Har det precis överallt! Har grävt om en rabatt ungefär 100 gånger och tagit bort varenda liten rotbit varje gång - ändå kommer de tillbaks. Rensar och rensar. Fina är de inte heller för de får mjöldagg direkt! Tyckte om dem tills jag insåg hur de var.

Kakaduan
Anma
En del av mina bergklint är lila... är dom också bergklint då?
Xelma
Den lila är Tuvklint, kanske?
Ewa L
CITAT (Majsan84 @ 13-06-2005, 13:37)
Ogräs? Det var ett synnerligen vackert ogräs isåfall! smile.gif

Jag har fler vackra ogräs som det står dig fritt att komma och hämta. tongue.gif

Fingerborgsblommor, modell 2 m höga i fantastiska färger.
Höstgullris i tusental om jag inte hinner klippa av dem innan de blommat över.
Ormöga.
Prästkragar.

Visst, de är vackra. Men lagom är bäst. Och definitionen på ogräs är väl "det som växer på icke önskvärd plats". Maskrosor och dyl: Släng er i väggen. biggrin.gif
kullagulla
Jag har jättemånga som växer utmed vägkanten och på väg in till vårt hus, Tycker de är vackra. rolleyes.gif
Rossi
Våra bergklint har aldrig haft mjöldagg och vi har haft dem i 10 år. Tycker inte heller att de sprider sig ohämmat. Det är en av mina klara favoriter i rabatten. Sååå vacker!
Elizabeth
Ja, jag tycker också att den är vacker. Upptäckte den på vår tomt efter vi tagit bort en stor gran. Hade tänkt att flytta den till en av rabatten men nu tvekar jag lite. Känns jobbigt men okontrollerad spridning... wink.gif wink.gif wink.gif
jendah
Har några fler blå smile.gif smile.gif Behöver lite hjälp innan jag börjar gräva om till en rabatt på ett ställe.

Vad är dessa?

Denna ser också ut som en Veronika i blommorna, men jag hittar den inte....

Och vilken Veronika?

Bara blad än, men kanske går det ändå... (båda växterna är okända...)
estet
Jendah,

Bild 2 tycker jag ser ut som revsuga "ajuga reptans".

Bild nr ser ut som en porslinsveronika.

Bild nr 4 till höger ser ut som bladen på en ruta "thalictrum" av något slag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon