Jag har gjort en jättestor rabatt och skulle behöva sätta ett litet träd mitt i den. Ett träd som blir max 3 m högt och som inte får för stor krona. Mitt i en perennrabatt och zon 7. Har ni några förslag???
/Åsa
Ophelia
12-06-2005, 20:01
Uppstammad häggmispel?
Amerikansk hagtorn är ett trevligt litet träd, ska själv köpa ett.
Åsa, mälardalen zon 2
12-06-2005, 20:27
Kanske ett äppelträd satt på den svagväxande grundstammen B9.
Det finns äppelsorter som är härdiga till zon 6-7 och grundstammen B9 som gör att det blir små träd ska ju också gå att odla i norra sverige.
(tyvärr kan jag tänka mig att man kanske kan behöva specialbeställa och att det då kan ta tid att få trädet)
Eller uppstammat slån som blommar på bar kvist och kan formas lätt till ett mindre träd. Om det är ett skyddat läge kanske Maackia Amurensis kan vara värt att spana in också, går till zon 6. För ett pytteträd - dvärgmandel Prunus tenella.
Svagväxande äppelträd känns helt rätt i "typ" men förra sommaren fick min mamma nåt ryck och kom hem med 7 äppelträd. Skulle hellre ha någon slags prydnadsapel men tror att dom blir för stora. Det känns som om ju mer jag funderar (fast jag kan mycket lite) desto närmare karagan kommer jag, men det är en sån jag helst inte vill ha.
/Åsa
Ophelia
12-06-2005, 20:45
Syren då?
Jag är rädd att syrenen skickar rotskott och det vill jag ju inte ha i min rabatt.
/Åsa
CITAT (Gåsis @ 12-06-2005, 22:23)
Jag är rädd att syrenen skickar rotskott och det vill jag ju inte ha i min rabatt.
/Åsa
En dvärgsyren borde fungera bra, den kan man t o m ha i kruka och det bör inte vara något problem med rotskott.
Men jag trodde inte att det fanns dvärgsyren som var härdig i zon 7, det kanske det gör?
/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.