Jill-Ulrika
12-06-2005, 20:39
Jag kan helt enkelt inte få nog av blomster! Men tyvärr måste jag börja spara på slantarna.Så tipsa mig gärna på "vackert blomster" som kan förökas snabbt antingen genom delning eller med sticklingar.
Själv är jag särskilt förtjust i pelargon som är hur lätta som helst att få fler av genom att ta sticklingar och bara knö ner dem i jorden
Men hur är det exempelvis med Petunia (million bells) Lobelia och Penséer, är de lätta att föröka? Knep?
St Paulia! Stoppa ett blad i jorden så har du en hel fin blomma snart.
Fikus! Ta stickling, rota i vatten och plantera.
Citrus, kärnor i kruka!
Petunia och lobelia är lätta att rota i vatten, penséer sår man väl enkast kanske. Jag har aldrig testat att rota dem.
Mvh
Fenja
Abutilon är bra på att sticklingförökas, vandrande jude, karlbergare är också himla enkla att ta skott av o stoppa ned i jorden.
Många ettåriga blommor kan fröförökas. Jag brukar ta frö från tagetes, ringblomma, gräslök och slingerkrasse. Mina penséer gjorde frö som jag sparade, men jag har inte provat så dem.
Kattgräs
17-06-2005, 19:02
Rumsnässla/palettblad är också vansinnigt lättförökade.
zaaritha
17-06-2005, 23:17
Abuliton!
Har köpt frö, men --nix--blir inget! Tyvärr!!
Trist Zaaritha! JAg satte förra året från Impecta o vart enda frö kom upp, vet inte hur jag gjorde.

Prova igen kanske? Skam den som ger sig. *S*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.