Monica R
12-06-2005, 21:40
Ska Orchideér ha någon speciell näring, eller går detbra med vilken som helst? Hur ofta ska den ha näring? Jag vattnar min Brud Orchide 1ggr i veckan, vattnar jag den för ofta?
GoSatta
12-06-2005, 21:48
oochidder ska ha specielllnäring, finns i princip alla blomsteraffärer idag, varför? orchideer växer inte i jord utan högt uppe i träd och lever / kräver därför helt andra näringsämnen (eller olika mängder av dom)
Dom flesta orchideer ska inte vattnas utan doppas för bäst reslutat. även brudorkideer (phalenopsis) ska vattnas så. man brukar i runda slängar säga att dom ska ha näring varannan vecka under blommning och växtperiod och mer sälland när dommvilar.
Orkidéer måste ha speciell orkidénäring, det går inte bra med vilken som helst. Kolla i blomsterhandeln. Det finns överallt.
Vattna din växt genom att sänka ner hela krukan i vatten en gång i veckan ungefär, men bara om komposten har torkat upp. Brudorkidéen får INTE stå med våta fötter. Hellre att den torkar upp lite för mycket än att den står för våt.
Näring kan du ge vid var fjärde giva ungefär under tillväxt och blommning.
CITAT (GoSatta @ 12-06-2005, 22:48)
oochidder ska ha specielllnäring, finns i princip alla blomsteraffärer idag, varför? orchideer växer inte i jord utan högt uppe i träd och lever / kräver därför helt andra näringsämnen (eller olika mängder av dom)
Dom flesta orchideer ska inte vattnas utan doppas för bäst reslutat. även brudorkideer (phalenopsis) ska vattnas så. man brukar i runda slängar säga att dom ska ha näring varannan vecka under blommning och växtperiod och mer sälland när dommvilar.
Värst vad snabb du var då...
Ljusalfheim
14-06-2005, 11:28
I naturen lever de flesta orkidéer i förhållanden där näring tillförs sporadiskt vid regnfall; organiskt och oorganiskt material (detritus) följer med regnvattnet. De är anpassade för att kunna ta upp och spara näring och vatten i växtstrukturer som pseudobulber eller suckulenta blad.
Orkidékomposter innehåller vanligen ingen näring att tala om. Barkbitar, sphagnum och skalflis av kokosnöt ger inga näringsämnen. Allt som plantan behöver för att må bra måste på något sätt tillsättas. (Det finns undantag; en del arter odlas i jordliknande medier och en del odlare använder substrat som ex. hästgödsel.)
Det finns många olika näringspreparat. De varierar i form och i näringsämnessammansättning. Spårämnen bör ingå i preparatet och kvävekällorna (N) ska företrädelsevis komma från nitrater. Ammoniak är en långsam näring som bör undvikas (max 25%).
Näringsbehovet är specifikt för varje enskild orkidé. Optimal sammansättning av näringsämnena skiljer sig mellan olika arter. Under tillväxtfasen behöver orkidéer generellt set högre halter kväve. Vid vila finns egentligen inget behov för mer näring (alla arter har inte viloperiod).
Generellt:
* Före blomning (ofta vid sen höst): högre värden för P, fosfor.
* Under tillväxt (ofta under vår och sommar): högre värden för N, kväve.
* Barkkomposter kräver näringsmedel med högre N, kväve.
Det finns en del som lägger ner mycket arbete på att sätta samman näringsämnen rätt för sina växter. Man vill få växterna att må så bra som möjligt och att prestera bra när det gäller tillväxt och blomning. En rekommendation som är bra att följa är att använda ett balanserat näringspreparat, ex. NPK 20-20-20 (med tillsats av Mg, magnesium).
För mycket näring kan innebära att salter fälls ut på rötterna och i komposten. Rötterna kan skadas allvarligt av salterna. Ser man att rötterna bränns eller till och med att det finns rester av näring och att rötterna inte ser ut att må bra sköljer man helt enkelt plantans rotsystem och drar ner lite på näringen.
Sjuka plantor ska inte gödas.
Det är inget måste att använda en speciell orkidénäring. Själv använder jag flytande blåkorn som jag spär ut till låga koncentrationer.
kristerh
14-06-2005, 12:02
om ni bor i stockholm kan jag rekommendera orkidéhusets näring säljs i små påsar som man blandar i vatten pris 40:- st, de skickar även näring på posten om man vill.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.