Full version: Vad göra nu?
Marusjka
Hjälp. Nybliven kolonilottsodlare översvämmas av ogräs i mina grönsaksodlingar. Hur kan jag minska ogräsmängden? Varför har mina mangold och mina salladslökar knappt grott alls? Jag sådde dem 1 maj och bor i Uppsala. Vad ska jag göra med den yta som blir över där inget grott föreslår ni? Morötter och palsternackor verkar gå hyfsat, salladen går finfint. //Maria
Zazu
grattis!
ogräset är det bara att gräva, gräva och gräva, såvida du intye kan täcka det i ett par år.
reten överlåter jag åt någon annan att svara på.

mvh zazu(har odlingslott i u-a, jag med rolleyes.gif )
Susanne i Linköping
Ytor som blir över kommer att invaderas av ogräs om de får stå med naken jord. Odla eller täck över! Gröngödslingsväxter är bra säger många, välj gärna sorter som inte går i frö (det finns väl? Jag har ingen erfarenhet av riktig gröngödsling). Blommor är också fint att odla, billigt att fröså, fast aningen sent nu.

Själv lägger jag presenning el dyl på vissa ytor för att spara arbete, när man tar bort täckningen efter något år har nästan allt ogräs försvunnit (jag hade bl a maskros, kvickrot och lupiner) och det går lätt att ta bort de sista rötterna och odla. Fanns inga sura rotogräs från början blir det ännu lättare!

Ogräs i odlingarna har vi mycket av detta blöta år, nya ogräsfrön gror hela tiden och det blir till att rensa och rensa. Tack och lov för mina nya pallkrageodlingar, där ligger det ogräsfri köpejord överst så de håller sig hyfsat ogräsfria. smile.gif

Om en del av dina frön gror dåligt kan det ev. bero på att du fått dåligt frö. Förrförra säsongen köpte jag haverrot, jag tror tre frön grodde, och då sådde jag ändå hela förpackningen (lite först, sen resten när jag såg hur dåligt det gick). I år försökte jag igen och nu var grobarheten åtminstone över 50%.
Marusjka
Hej. Tack för svar! Jag vil hemskt gärna täcka över all jord jag ser mellan mina rader, men har inget eget gräsklipp. Kan man kanske ringa kommunen och fråga? Eller finns några andra tips? Tidningspapper, är det smart?

Jag ska resa bort ett tag och tänkte så /sätta något den 15 juli när jag kommer tillbaka, där det inte grodde så bra. Jag tänkte på asiatiska bladgrönsaker, de verkar ju vara bra att så sent. Alla tips på säkra kort för sådd/ sättning vid denna tidpunkt tas dock tacksamt emot...smile.gif

Är det för sent för sättlök???

Jag tror inte jag hade dåliga frön, för mangolden funkade på balkongen förra sommaren. Det var nog för tidigt, det har ju varit ganska kallt så de kanske har möglat?
olgak
Jag är mest en blomodlare än så länge, men principerna bör vara desamma.

Tidningar. Blöt igenom dem i hinkar och täck marken där du inget odlar. Sen kan man ju lägga gräsklipp eller ogräsrens och blast ovanpå dessa allteftersom. Eller om du kan få tag på hö eller halm så funkar det fint också, bara det eller ovanpå tidningarna.

Ringblommor och rödklöver, eller någon annan gröngödslingsgröda, kan du så nu, men det är klart att även ogräset kommer ju att växa där trots detta. Jag fick rensa mycket i min klöversådd förra året och tröttnade därför lite på det där med gröngödsling.

Täck, täck, täck, och lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon