Ytor som blir över kommer att invaderas av ogräs om de får stå med naken jord. Odla eller täck över! Gröngödslingsväxter är bra säger många, välj gärna sorter som inte går i frö (det finns väl? Jag har ingen erfarenhet av riktig gröngödsling). Blommor är också fint att odla, billigt att fröså, fast aningen sent nu.
Själv lägger jag presenning el dyl på vissa ytor för att spara arbete, när man tar bort täckningen efter något år har nästan allt ogräs försvunnit (jag hade bl a maskros, kvickrot och lupiner) och det går lätt att ta bort de sista rötterna och odla. Fanns inga sura rotogräs från början blir det ännu lättare!
Ogräs i odlingarna har vi mycket av detta blöta år, nya ogräsfrön gror hela tiden och det blir till att rensa och rensa. Tack och lov för mina nya pallkrageodlingar, där ligger det ogräsfri köpejord överst så de håller sig hyfsat ogräsfria.
Om en del av dina frön gror dåligt kan det ev. bero på att du fått dåligt frö. Förrförra säsongen köpte jag haverrot, jag tror tre frön grodde, och då sådde jag ändå hela förpackningen (lite först, sen resten när jag såg hur dåligt det gick). I år försökte jag igen och nu var grobarheten åtminstone över 50%.