Jscah
Vad säger ni om detta...

Jag har ett stort Gullregnträd som stod stort grant och blommande för två år sedan när vi köpte vår tomt. Efter det har det aldrig blommat. Förra året kom det en ranka på hela STORA trädet och i år har jag lyckats se ett par som ännu ej blommat.

Syréner har jag tre av. Två av dem har jag inte sett en blomma på två år. Den tredje blommade med två ynka förra året men sedan ingenting.

Vad är fel? Både syrén och gullgregn blommar för fullt i andra trädgårdar. Gödsel? Vattning? WHat? sad.gif
Susanna
Hur hög är syrénen? Min blommar inte heller men det beror på att hare eller rådjur äter upp blomanlagen. Mina är 40-60 cm höga.
Jscah
Mina är nog ca 1,5 m eller så.
De har blivit angripna av rådjur förra året, men har nu varit "inspärrade" i hönsnät i över ett år och jag tror inte något djur har lyckats gnaga där... kan det vara en effekt av förra årets rådjursangrepp tro... unsure.gif
yenny
Det är inte alls omöjligt...när jag varit å kapat på min syren så är det inte alltid de blommar året därpå. Jag tror det beror på när man beskär dom... det måste hinna växa ut nytt ordentilgt innan vintern kommer för att det ska blomma året därpå.
Jscah
Tack. Jag hoppas på att det är rådjuren som är bovarna i dramat. Det förklarar dock inte att mitt stora Gullregnsträd inte blommar. Det är orört av de söta djuren.
Kakaduan
Har samma problem med en jättehög syrén. Jag tror att problemet i mitt fall är att den får för lite näring. Den står nära en stor björk och jag ger den ingenting "extra".

Kakaduan
Jscah
Min står också vid en stor björk. Det har jag inte tänkt på...
Någon som har tips vilken näring gullregnet vill ha och i så fall - hela året eller endast under vår/sommar?
KURT
CITAT (Jscah @ 04-07-2005, 08:44)
Min står också vid en stor björk. Det har jag inte tänkt på...
Någon som har tips vilken näring gullregnet vill ha och i så fall - hela året eller endast under vår/sommar?

Gullregn är ju en ärtväxt så någon kväve borde det inte vara brist på. Mösligtvis kan man ge benmjöl eller aska , som ger tillskott av kalium och fosfor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon