Hej svejs!
Jag undrar om det är någon som provat att få upp mango från en kärna? Jag har satt två stycken och nog växer det, men jag vet inte hur jag ska göra sedan

Det har kommit en "spjonk" på den ena, det är på G på den andra med. Kunde ju vara kul att ha om det fungerar.
Mvh
Åsa
kerstin z5-6
12-06-2005, 22:26
Tackar! Vet du hur stor den kan bli?
Mvh Åsa
Chrihanna
13-06-2005, 08:11
Åh vad kul! Här har du en likasinnad!!

Jag satte en mangokärna i april, för några dagar sedan kom det upp några cm! Så nu är min ca 4 cm. Detta är första gången för mig med, det är ju så kul när man ser resultat!
Hur länge tog det för dig innan du såg något? Jag har inte heller en aning om hur stor den kan bli, men det är tydligen ett träd....
Sedan har jag hört att mangon tydligen vill göra rötter ganska långt ner under "kärnan" så jag funderar på att plantera om den snart till en större kruka. Har du din i fönster?
CITAT (Chrihanna @ 13-06-2005, 09:11)
Åh vad kul! Här har du en likasinnad!! :D
Jag satte en mangokärna i april, för några dagar sedan kom det upp några cm! Så nu är min ca 4 cm. Detta är första gången för mig med, det är ju så kul när man ser resultat!
Hur länge tog det för dig innan du såg något? Jag har inte heller en aning om hur stor den kan bli, men det är tydligen ett träd....
Sedan har jag hört att mangon tydligen vill göra rötter ganska långt ner under "kärnan" så jag funderar på att plantera om den snart till en större kruka. Har du din i fönster?
Hej Svejs!
Jag vet inte hur lång tid det tog, 1 vecka kanske. Hade den i fönstret med en plastpåse över. Skalade du bort det översta lagret först? Det gjorde jag. Visste inte vilken ände man skulle stoppa nedåt, så jag satte 2 stycken. Det visade ju sej ganska snart åt vilket håll den skulle sitta...Använder mager jord nu till att börja med. Få se vad som händer se´n...
Tog många månader innan min grodde. Då äntligen stammen kommit sig upp så tog jag hand om den lite slarvigt och nu har de små bladen dött. Är lite osäker på vad exakt jag gjorde fel. Hade den i fönster i förråd där det är 17 grader i skuggan kanske. Fick inte så mycket direktsol på sig ändå.
Hoppas den ska skjuta nya då rötterna tar upp väldigt mycket av krukan redan.
Hej igen!
Mina har stått i direktsol. Varmt och skönt har dom haft. Som sagt så tog jag bort det översta lagret på kärnan. Nu är min "spjonk" 11cm! Lät oxå en del av kärnan sticka upp en bit ur jorden. Ska nog täcka över med lite jord snart.
CITAT (KURT @ 13-06-2005, 09:15)
OJDÅ

Trodde att dom va lite mindre

Kul information! Tack så mycket!
Mvh Åsa
Jag har också satt en mangokärna (i början av maj tror jag det var) och jag tog bort hela det hårda skalet och planterade endast den lite mjukare "innerkärnan". Jag hade tyvärr inte så många stora krukor över efter allt vårplanterande så själva kärnan sticker upp ca. en cm ovan jord. Kan jag ha den så eller ska jag försöka täcka allt med ett jordlager?
Jag har inte haft någon plast över, men skall sätta på en plastpåse med lite hål i idag... Trodde att den var helt död, men såg idag att den delen som sticker upp ovan jord har blivit grönfärgad (efter att först ha varit nästan vit), så jag antar att det finns något liv kvar i rackarn.
Ingen av mina kompisar som provat på att få upp en mango-planta har hittills lyckats, så jag vill hinna bli först! :) Så fortsätt gärna att skriv, alla ni som har lyckats få upp en liten mango-planta, så kan man kanske få lite mer tips. Lite kort på några som grott vore också jättekul att se! :)
/Nina
Ja... ska jag prova mango igen så får det bli att avända sig av stoppa i fuktig plastpåse-metoden. Funkar det måtro...?
Hej alla MANGOFREAKS! Vad kul att det blev så här!! Nu måste jag ju snart fota min lilla bebis!! Jag har oxå låtit min sticka upp en bit, men nu har jag täckt den med jord. Men jag tycker inte att den har så stort rotsystem... Nåväl, vi får väl se hur den utvecklar sej.
Mvh
Åsa
Yoho! Plastpåse över krukan gjorde susen, och bara några dagar efter att jag satt på den, så började det spira ur kärnan! :D
Nu är den ca. 6cm hög och har flera blad :) Ska ta kort på den så fort jag får tillgång till digitalkameran igen... (om ca. 2v)
Med lite tålamod och tillgång till Odla.nu, så klarar man att få det mesta att växa :)
Vi får nästan starta en mango-klubb här ;)
Ha det gott och glad midsommar på er allihop!
/Nina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.