BLÅKORN
12-06-2005, 22:40
Kvalitén på inhandlade Rosor
I perioder har jag berikat min trädgård med många rosor.
Jag har planterat enligt konstens alla regler, vattnat och gödslat så som sig bör men rosorna har inte levt upp till mina förväntningar.
Jag har planterat på hösten och våren, bar rotat och i kruka.
Men oftast så har rosen stått stilla i sin utveckling eller sakta tynat bort.
Detta fenomen är inte bra för en odlares självförtroende.
Drömmarna om prunkande rosor går i kras, ekonomiska uppoffringar och investeringar i tid och skötsel känns helt bortkastade.
Envis och vetgirig som jag är så har jag lärt mig att nå framgångar i rosodling.
Intresset har lett mig till riktiga plantskolor som saluför rosor av god kvalité, jag har fått betala en hel del för varan och fått vad jag har förväntat mig.
Äntligen har jag lärt mig att bra rosor inte kan vara billiga, och de dyraste rosorna är de som är billiga i inköp och sedan måste köras igenom kompostkvarnen för att göra nytta som mull, mull kan ordnas på ett billigare vis.
Nu har jag äntligen förstått att kvalité kostar pengar, ja det visste jag nog tidigare med, men jag blundade för det, kanske för att så många handlare bara säljer låg kvalité till lågt pris, alltså vet kunden inte ens att det finns bättre kvalité att tillgå.
Var på min lokala så kallade plantskola/gardencenter häromveckan.
De hade utförsäljning av rosorna, långa tunna skott stack ut från paketen, hur länge hade dom legat i denna misserabla förpackning och varför låg dom nu i solen?
Skamligt att dom säljer sådant!
Vedbacken
Vi sågar ved till vintern, några vedträn visar prov på stor växtkraft, de skjuter skott med löv och allt, men vi skulle aldrig få för oss att plantera dessa vedträn, ändå är det nog det vi gör när vi köper dåliga rosor som lever på sina sista resurser i veden.
Hur bestäms kvalitén på en ros?
Återförsäljarna av rosor har säkerligen några listor med kriterier för sina inköp, det skulle vara bra om vi konsumenter fick kunskap om dessa.
Om vi konsumenter kunde pressa handlarna med frågor om plantans ålder, storlek på roten eller vad det nu är som avgör vad som är en bra planta.
Det finns säkert någon här på forumet som kan skriva lite och berätta för oss stackare som blivit lurade.
Och hur vanligt är det egentligen med felmärkta rosor?
Jag ville vara förutseende så jag planterade två klätter rosor långt innan min pergola byggdes, senare fick jag se att det var rabattrosor, visserligen snygga men inte så höga, och framförallt inte de jag köpte.
Svåra frågor, jag har själv köpt massor av rosor under fem år. Det finns A-kvalitet tre grenar som ska utgå från förädlingsstället, B- kvalitet är då en sämre, klenare ros. Vad är det för grundstammar, det vet man sällan. Rosa multiflora är vanlig men bara härdig i zon 4, därför tror jag att dom rabattrosor som dött hos mig knepiga vintrar kan ha varit R. multiflora, men säkert vet man inte. Tror också att jorden, gödsel, läget rosorna är planterade i mm spelar mycket stor roll. Tycker själv att dom rosor jag blivit besviken på är just rabattrosor, medan gammaldags buskrosor, Balsgårdsrosorna, Kanadarosor är tuffare, friskare. Har du Lars-Åke Gustavssons " Rosor för nordiska trädgårdar " del 1 och 2 ? Då kan man läsa på innan köp, undvika sjuka, omöjliga sorter, en del sorter har trots allt det klena inbyggt från början, då spelar det ingen roll vad man gör. Har beställt massor av rosor av Flora Linnea och varit nöjd, och felmärkta rosor har smugit in 2 ggr och givetvis rättar man till det som ett seriöst företag.
onlyirishbiddy
13-06-2005, 11:13
Jag har ca 25 rosor på vår tomt, nästa alla har jag köpt kfrån Flora Linnéa, men några även från Rosendal (Uppsala), Zetas och Ulriksdals (Rappnes ställe). Alla rosor från dessa är hur friska och fina som helst. Jag köpte bl a Mary Rose från Flora Linnéa som jag satte sent i höstas, den har massor med knoppar. Mina 2 Veilchenblau som jag satte förra våren är på väg att bli över 2 meter redan nu, och snart blommar de!!
Jag köper ALDRIG rosor från exv Plantagen, men våra grannar köpte rabattrosor - Nina Weibull - och 1 av 5 dog, och en annan kom i gång väldigt sent. En klätterros dog oxå i vintras.
Jag köpte även några The Swany av en lokal handlare som inte riktigt kunde redogöra för rosen, dessa 2 håller på att säga tack och hej nu. Så det blir endast dessa etablerade med rykte om hög kvalitet som jag kommer köpa från.
Så här tror jag: kvantitet + kvalitet = svårt att kombinera utan gedigen och genuin kunskap = Flora Linnea eller likn.
fruberglund
13-06-2005, 11:24
Visst kan man köpa "billigt" med kvalité. Jag har skickat efter 9 rosor från Rosenposten i år.
Kan ju inte säga något om tillväxten i det långa loppet men tillväxten i år kan jag knappast klaga på. Jättefriska och fina plantor som växer bra.
Trodde knappt det skulle bli nåt av dem så tråkiga de såg ut när de kom och i ett långt smalt papperspaket. Men ack så fel jag hade

Total summa för dessa var 972 kr inkl. frakt från Danmark till Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.