Full version: Sparris
mayababy
Har satt några sparrisplantor bara på försök för två år sen...vet att jag måste vänta ett år till innan skörd. I år har det bara kommit upp en enda (iof väldigt kraftig o fin) men vad har hänt med de andra? Trodde sparris inte var så kinkigt? Dessutom var dom jättefina förra året? Har gödslat efter konstens alla regler o har jättefin jord. Tänkte passa på att fråga (en dum) fråga till...kommer det bara en sparris/rot? Mina har bara kommit upp en / rot. Läste nånstans att man inte ska skörda efter juli, betyder det att när man skurit av en sparris så kommer en ny?
Fenja
Här är en länk till tidigare trådar om sparris, du kan säkert finna några svar där.
Mvh
Fenja
Susanna
Det kommer flera sparrisar per rot, men det kan ta några år innan produktionen sätter fart. Mina plantor är tre år nu. Första året kom en sparris per rot i början på sommaren och ytterliggare en kom upp under augusti. Förra året blev det 2-3 per planta. I år har det kommit upp 5-6 per rot. Jag har skördat lite försiktigt men tar nog inga fler i år. Det som är lite lustigt är hur storleken på sparrisen skiljer sig åt, på samma rot alltså (krångligt att beskriva!). På en rot kom det först en sparris som var 1,5 cm tjock, nästa var bara 0,5 cm och nu har det kommit en som är 2 cm tjock.
Jättegott är det i alla fall med egen sparris!

Vilken zon bor du i? Jag odlar i zon 1 men tyckte ändå att det tog tid innan alla plantorna vaknade. Men de har nog varit igång i 4 veckor nu.
mayababy
Hej!
Tack för svar o tack för bra länkar! Jag är ganska ny här och har inte fattat hur enormt mycket info man kan hitta i gamla inlägg!
Ok, så då är det så att det kommer fler skott på varje rot! Det glädjer mej!å bara för mej att vänta antar jag!! wub.gif
/ Maya
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon