|
Jill-Ulrika
12-06-2005, 23:40
Köpte ett Lypsyl i våras innehållande tee tree olja. När man applicerar det på läpparna svider det en aning. Tyckte det kunde vara ett bra partytrick för fylligare läppar Men blev oroligt när jag fick höra att tee tree olja kunde vara farligt. Någon som vet nåt om det? har inte hittat nåt direkt alarmerande om tee tree olja på nätet i övrigt så jag vet inte vad jag ska tro?
gammelnalle
13-06-2005, 05:48
enligt denna länk så finns det tydligen anledning för viss försiktighet. (Men det gäller det mesta här i livet..): CITAT Stora doser har dock visat sig kunna skada mag- och tarmkanal, samt lever och njurar. I Norge lär Tee Trea Oil vara förbjuden. Jag har dock icke fått bekräftat att denverkligen ÄR förbjuden i Norge. b
Ren teatreeolja kan vara allergiframkallande och ge frätskador. Mvh Fenja
Jag läste en artikel hos veterinären som varnade för att man skulle ge tea tree oil åt katter och hundar...
Jag fick brännskadeliknande sår när jag använde en tea tree oil produkt så jag rekommenderar försiktighet och att inte behandla för stora ytor innan man vet om man tål den.
Jill-Ulrika
14-06-2005, 22:16
CITAT (Fenja @ 13-06-2005, 13:03) Ren teatreeolja kan vara allergiframkallande och ge frätskador. Mvh Fenja Nä, nu blir jag skraj, tänk att sånt säljs i livsmedelsbutiken, hu
CITAT (Jill-Ulrika @ 14-06-2005, 23:16) CITAT (Fenja @ 13-06-2005, 13:03) Ren teatreeolja kan vara allergiframkallande och ge frätskador. Mvh Fenja Nä, nu blir jag skraj, tänk att sånt säljs i livsmedelsbutiken, hu  Ren teatreeolja säljs inte i livsmedelsaffärer... Mvh Fenja
Jill-Ulrika
14-06-2005, 22:52
CITAT (Fenja @ 14-06-2005, 23:18) CITAT (Jill-Ulrika @ 14-06-2005, 23:16) CITAT (Fenja @ 13-06-2005, 13:03) Ren teatreeolja kan vara allergiframkallande och ge frätskador. Mvh Fenja Nä, nu blir jag skraj, tänk att sånt säljs i livsmedelsbutiken, hu  Ren teatreeolja säljs inte i livsmedelsaffärer... Mvh Fenja Nä, nån måtta får det ju vara
Jag tycker ändå att man ska vara försiktig med de produkter som finns på marknaden. Det är tydligen ganska vanligt att man är överkänslig mot tea tree produkter så använd dem försiktigt innan ni vet att ni tål dem.
lavendel2
15-06-2005, 23:24
Använder tea tree lotion och tvål sen några år tillbaka...förr hade jag pormaskar som jag fick kämpa med att få bort...finns inte längre...har fått höra vilken fin hy jag har! Använder aldrig några solskyddskrämer...känner jag att jag solat för mycket så smörjer jag bara in lite lotion...det svalkar och lindrar med en gång! Ett suveränt preparat!!
kellysblues
17-06-2005, 18:19
CITAT (Jill-Ulrika @ 14-06-2005, 23:52) CITAT (Fenja @ 14-06-2005, 23:18) CITAT (Jill-Ulrika @ 14-06-2005, 23:16) CITAT (Fenja @ 13-06-2005, 13:03) Ren teatreeolja kan vara allergiframkallande och ge frätskador. Mvh Fenja Nä, nu blir jag skraj, tänk att sånt säljs i livsmedelsbutiken, hu  Ren teatreeolja säljs inte i livsmedelsaffärer... Mvh Fenja Nä, nån måtta får det ju vara  De flesta eteriska oljor (alla?) är skadliga för huden, de måste spädas på något vis, kanske är inte alla tillverkare lika noga med sådant? Men man kan ju säkerligen vara överkänslig mot själva tea tree-oljan också. Själv har jag aldrig hört talas om det förut, har alltid hört att tea tree ska vara enbart bra för huden?
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2005, 18:24
Invärtes bruk verkar inte vara någon höjdare med tea tree olja, förr rekommenderade man hundägare att smörja in hundars såriga tassar med medlena men de mådde inget bra när de slickade i sig medlet vissa hundar blev t.o.m temporärt förlamade.
När det gäller alla naturläkemedel ska man nog vara försiktig i början och se vad man tål ifall man har känslig hud, är allergiker och liknande.
mamamaggan
17-06-2005, 21:01
Har använt Tea Trer Oil och fått en mycket kraftig allergisk reaktion. Halva ansiktet svällde upp och det tog över en vecka innan det gav sig trots behandling med kortisonpreparet. Min äldste son använde det mot akne och även han fick en reaktion mot det . Runt varje utslag blev det rött och det sved oerhört.
Så vi använder aldrig mer detta preparat eller något annat " naturmedel".
kellysblues
18-06-2005, 08:34
CITAT (mamamaggan @ 17-06-2005, 22:01) Har använt Tea Trer Oil och fått en mycket kraftig allergisk reaktion. Halva ansiktet svällde upp och det tog över en vecka innan det gav sig trots behandling med kortisonpreparet. Min äldste son använde det mot akne och även han fick en reaktion mot det . Runt varje utslag blev det rött och det sved oerhört.
Så vi använder aldrig mer detta preparat eller något annat " naturmedel". Förvisso är många naturpreparat inte allergitestade, jämfört med "vanliga" medel, men det är ju inte så himla käckt med mineralolja i hudkrämen eller alkohol i det "alkoholfria" ansiktsvattnet eller överdrivet bruk av konserveringsmedel heller (alltihop är ganska vanligt). Jag använder personligen hellre naturprodukter, men självklart måste man testa så att man tåler det. Det gäller ju alla preparat. Dessutom är det ju ofta så att det är samma slags medel (tea tree, kamomilll, fruktkärnoljor osv) man använder för doft och verkan i både de produkter som klassas som naturmedel och övriga medel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|