asator
Hej!

Planerar och planterar men känner att det blir inte riktigt bra. Det är OK med ettåringarna för där kan jag göra en ny rabatt nästa år. Det som är svårt är perennerna. Finns det någon bra hemsida eller hellre en bok
med färdiga förslag och ritningar. Då har jag något att utgå ifrån och kan utifrån det göra egna förslag.

Hälsningar
asator
olgak
Jag tycker jag har fått mycket hjälp av artiklar i tidskriften Allt om Trädgård. Hade inte alls tänkt på att läsa sådant, men fick en bunt av en granne - där finns ibland färdiga förslag och då kan man ju inspireras av dem. I Karin Berglunds bok Din Trädgård presenteras också rabatter, och de är ju oftast för stora för en vanlig trädgård, men man kan ju låna idéer och förstå hur man kan tänka.
asator
Hej!

Då ska jag se om biblioteket har den så kaske jag också lyckas få lika fina rabatter som jag har sett att många av er har!

Hälsningar
-asator rolleyes.gif
kerstin z5-6
Om du tipsar om vad du gillar -färger eller växer tex -samt zon o läge för rabatten sol? skugga ? osv är jag säker på att du får många trevliga förslag här att välja mellan smile.gif
Caprice
Varför tycker du att det inte blir bra..?

Ett säkert och lätt sätt att få rabatten "bra" är att hålla någorlunda samma färgskala, bryta av med svart eller vitt härodär... Och de låga främst, höga bak... Fast det får inte bli för "fint" rabatten ska vara levande..!
Alla växter längst fram måste inte vara 10-15cm osv... Och plantera inte växterna i rad, gärna klungvis om 3 eller 5stycken...

Håller med Kerstin,
ge lite fakta så får du säkert många spännande tips!

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon