Full version: Styra små grenar
pisanggoreng
Hej,

Jag fick två äppleträd för en kort tid sedan som nu står planterade i trädgården. Jag skulle vilja "styra" vissa grenar redan nu så att de växer åt de håll jag vill. Hur gör man det lättast? Jag har satt lite träbitar mellan grenarna nu, men det är inte så bra eftersom (1) de trillar ner när det blåser rolleyes.gif , och (2) det kanske skaver på grenarna.

Så jag undrar hur ni brukar göra för att styra grenarna....

Tack på förhand. smile.gif
Cilla

Man kan sträcka unga grenar en hel del. Jag föredrar att sträcka och spnna med snöre framför att sätta klykor ed i trädet, som i stort sett alltid skaver i barken. Mot grenen har man brett band, t ex av lakan, som man fäster med snöre och knyter i påle eller tältpinne i marken. Eller som här när sträckningen inte är så hård och snöret ganska grovt och sträckningen sker till omkringliggande buskar. Det är en fördel att sträcka till föreml som vajar lite, då undviker man "gipsning" av grenarna.

Se ett par bilder på http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...rid=6242&page=1 och i svaren på frågorna som fiinns på http://www.juniper.se/tradvard/svar.htm med teckningar.
kristerh
man kan oxså göra som när man skapar bonsaier, använd någon grov koppartråd och linda, men se upp så den inte växer in i barken, de växer rätt fort.
krister
pisanggoreng
Tack! Jag tror jag får sträcka lite! smile.gif
Micke
Jag använder klädnypor på nya skott i toppen (på unga träd) för att skapa rätvinkliga grenvinklar redan från början: sätter klädnypan runt stammen (när skottet är ca 10 cm) just ovanför skottet så att det trycks ner. För unga grenar använder jag ståltrådsbitar (gammal telefontråd faktiskt) på 30-40 cm som är lätta att haka samman när det behövs en lite längre bit. Ståltråden böjer jag runt grenen och sedan fäster jag den genom att böja andra ändan t.ex. runt stammen under en annan gren. Ståltråden behöver ju vara där högst en säsong och gör ingen skada, inte ens om man glömmer den där över vintern har jag noterat några som helst skador i barken.

Micke
pisanggoreng
Det verkar ju också bra! Tackar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon