Hej,
Jag läste i Allt om Trädgård förra hösten att man kan gräva upp Jätterverbenan och spara rötterna tills nästa sommar..
Jag har gjort det och vad gör jag nu?

Dom ser jättetorra ut!
Jag har lagt dom i torvmull som det beskrevs.... Skall jag gräva ner dom som dom är???? och när tror ni det är dags för det? Jag bor lite norr om Stockholm..
Jag har satt nya frön för säkerhets skull men det vore ju kul om de gick att spara från och till år!
Tack för all råd
hälsningar
Gunila
e_sedell
06-04-2003, 14:59
Va coolt, det måste jag också testa. Jag som alldrig riktigt lyckas med min verbena. Vilken temperatur vill den ha?
eva-louise, S-Halland
07-04-2003, 20:19
Jag sätter min jätteverbenor i stora plastkrukor o sen ver i rabatten så att krukan inte syns, på hösten plockar jag bara upp krukan klipper ner verbenana lite o ner i potatiskällaren vattnar inte på hela vintern o på våren fram med dem o börjar vattna upp dem lite försiktigt. Alla brukar överleva. Eva-Louise
e_sedell
07-04-2003, 21:28
Okej!
Margaretha
02-05-2003, 22:46
Fantastiskt att de går att spara. Jag har för första gången satt frön i år och har efter 6 veckor cirka fått dem att gro, men sen då? Sedan de dök upp för snart tre veckor sedan har de vuxit 1,5 centimeter och är så tunna så det är inte ens möjligt att flytta dem i krukor. Familjen gör sig lustig över mina JÄTTE verbenor. Finns det något hopp? Hur får jag fart på dem? De står just nu på min inglasade balkong där det inte är varmt pga brist på sol.
AnnaVattenkanna
02-08-2003, 10:06
-_-
Och nu är det augusti, och äntligen har verbenorna kommit upp i höjd... Då kan man kanske ta dessa och övervintra dem tillsammans med dahliorna...Övervintra ute gick iallafall inte.(Jag bor i zon 1, och fick tipset att det skulle gå, men förra vintern var rätt så hård mot växter och annat.)
hälsn
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.