Heleri
Har någon bra tips och kanske lite bilder, länkar m.m.? Jag vill ha en liten redskapsbod längs garageväggen där jag kan ha t.ex. spadar, krattor o.dyl. (dock ej gräsklippare och såna stora saker).

/Helena
dammkillen
En enkel konstruktion med träskivor som hänger i luften fastskruvad i garageväggen.

man sätter fast två stående reglar mot garageväggen.
utanpå dem skruvas träskivor som bildar gavlar, du snedsågar toppen av gavelskivan för att skapa taklutningen.

i ytterkant av gavelskivorna skruvas två stående reglar fast. de ska bilda stöd för gångjärnen till dörrarna.

inuti skaffar man trälister/reglar som man skruvar fast utifrån träskivan för att göra konstruktionen stabil.

man kan använda vinkelbeslag om det behövs för att göra konstruktionen ännu stabilare.

två dörrar görs så bred och hög som hela förvaringen är, på insidan där de båda dörrarna möts sätts på insidan upptill en regelbit som dörrarna stoppar emot när man stänger dem.

på utsidan sätts en regel fast med en bult i ena änden av regeln mot träskvian. träregeln kan snurras jäms med träskivan och är en hasp för att fixera fast dörrarna när de är stängda.

en stoppbit av en regel skruvas fast i den andra dörrskivan som regelhaspen ligger an mot.
en brädbit skruvas fast utanpå stoppbiten för att stabilisera haspkonstruktionen ytterligare

upptill sätter man två liggande reglar, som en likadan träskiva som man använde till gavelväggarna, ska ligga ovanpå, vilken bildar tak.

takskivan sågas längre och bredare än boden i sig, så att det bildas en kant som sticker utanför, för att leda regnvatten bort från väggen av förvaringen

förvaringen målas

på insidan av förvaringen sätts krokar upp mot garageväggen och några trädgårdsstenar läggs ut som ett golv
Ewa smålänska höglandet
På vintern har jag den till ved, nu på sommaren till redskap som jag använder ofta

/Ewa zon 4-5
KURT
Se också gratis ritningar på Byggbeskrivningar.se.
estet
Tack för en bra länk, Kurt! Har flera bekanta som nyss köpt hus och som behöver lite råd på vägen.
gammelnalle
CITAT (KURT @ 16-06-2005, 06:59)
Se också gratis ritningar på Byggbeskrivningar.se.

KANON-länk

TACK Kurt för den!!

björn
Spirea
Jag byggde mitt lilla förråd på trä-däcket, intill mitt andra förråd.
Här är en liten bild på den, sidan om grinden jag byggde.
http://patriksdiscus-page.com/Grinden%20baksidan.JPG
pisanggoreng
Rusta har en sådan här för 795:-

Näcken
I boken "Handbok för trädgården" finns en beskrivning av förråd vid en vägg. Den är för ett vedförråd, men bör ju kunna användas för redkapsbod.

Lina_B
CITAT (pisanggoreng @ 02-08-2005, 13:46) *
Rusta har en sådan här för 795:-

Öppnar en jättegammal tråd och undrar om någon vet var jag hittar en liknande bod. Jag hittar den inte på Rusta och chansen att de ska ha kvar den efter så många år är väl tyvärr inte så stor.

Jag har tyvärr inte möjlighet att bygga själv, saknar verktyg och kunskap, så en liknande bod vore perfekt!

Tack så mkt på förhand!

/Lina
Peztis
Hamnade på Blocket när jag tittade runt lite... Har du tittat där för där finns det ju lite i alla fall. Sedan om det är när adig, det är ju en annan sak...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon