Full version: Hjälp med växtnamn
Sagosessa
Mina mor lät mig gräva upp något hon kallade för "humleblomster" igår.
Faktum är dock att det inte är humlebloster i ordets rätta bemärkelse.
Finns det någon annan växt som heter något med Humle men som inte är slingerväxten humle?

Jag har tyvärr inga bilder i dagsläget, men växten vi pratar om är frodig, ca 60-70 cm hög, nästan hjärtformade blad med rundade flikar. Den sprider sig mycket och blommar i blått.
Mörkgrönt bladverk.

Ledsen över att jag saknar bilder. Men jag kan kanske ordna om det är nödvändigt ...
nilla
låter ju inte helt olikt den som kallas humleblomster

Kanske hon har rätt ?
Sagosessa
En sak är jag säker på: det är INTE humleblomster.
Den här växten blommar i BLÅTT! Är mycket mycket större och växer nästan som en liten buske av alla frodiga stjälkar.

Ska försöka ta en bild på den idag. Blommorna har inte slagit ut än men jag kan ju koncentrera mig på bladverket.

Tack ändå Ninni
Heddas matte
jag får en näva i huvudet när jag hör beskrivningen.. typ den här
Christina i Taxinge~
Det finns en växt som heter Humlesuga....men den blommar inte heller blått...tror jag wink.gif

Är det en "vild" växt du fått eller en inköpt "trädgårdsväxt"?
Sagosessa
Hedda, tack för tipset men det är inte en näva av något slag.

Glömde givetvis digitalkameran på jobbet igår. Ska försöka ta med den hem på lunchen idag istället. wacko.gif

Christina, humlesuga ... jag kollade på nätet och hittade en bild där man inte ser bladverket men det kanske skulle kunna vara en sådan ändå. Purpurrosa kallas färgen, men färg är ju individuellt så jag kanske tycker att purpurrosa är = blått ...

Nåväl, ska försöka fota idag som sagt, så får vi se om vi kan reda ut begreppen.

Tack så länge! wub.gif rolleyes.gif
Sagosessa
Nu har jag lagt upp bilder på växten som inte är Humleblomster!
Jag har också bilder på en annan växt som växer i min vildäng (naturlig förekomst, inte ditplanterad).

Ingen blir gladare än jag om ni löser detta namnproblem åt mig! wub.gif wub.gif

Kolla mitt album: http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...sessa&pid=29061
Christina i Taxinge~
Hmmmm.....ditt album är inte aktiverat??
Finns inget att se iaf?
Sagosessa
Du har rätt Christina,
något hade hänt med länken jag hänvisade till wacko.gif

Men du kan klicka på min albumsymbol - så ska det fungera *sorry*
Kattgräs
"Blå humlesuga" - skulle det kunna vara blåsuga (Ajuga pyramidalis)? Från Den virtuella floran. Den har ett mycket typiskt växtsätt, bladen kommer parvis i rät vinkel mot de nedanför.

Den andra växten i ditt album skulle kanske kunna vara en nattviol? Men jag är inte alls säker, det verkar lite tidigt för den och så har den "för många" blad nertill. Också från Den virtuella floran.
zaaritha
Orkidee´n; knipprot??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon