|
Majsan84
13-06-2005, 10:31
Jag satte paprikafrön i våras, och de kom upp jättefint. Har nu blivit tre skönheter på ca 30 cm. Nu verkar det som att det kommer paprikor på en av dem. Kruxet är bara att jag för någon månad sen upptäckte löss på två av plantorna, och jag behandlade dessa med giftpinnar i jorden. Lössen verkar ha gett sig nu, men jag undrar om jag vågar äta eventuella paprikor som kommer? Är egentligen ingen större katastrof om det inte går, för jag tycker inte om paprikor, men det hade ju varit roligt att iallafall smaka, och kanske bjuda till familjen... Någon som vet?
Ingen fara! Jag lever fortfarande
Majsan84
13-06-2005, 10:47
Jasså, du vågade testa? Living on the edge..?
Ja det är ingen fara , det finns säkert värre gifter i grönsaksdiskarna i affären.
Majsan84
13-06-2005, 11:08
Ja, det har du säkert rätt i. Och dör inte växten av giftet borde ju inte jag göra det heller...
Om det är Provado-pinnar du har använt så står det på förpackningen att de bara får användas till prydnadsväxter, så dom lovar i alla fall inte att det är ofarligt att äta. Men giftet slutar ju verka efter några veckor, så antagligen slutar det vara giftigt också... Nästa gång du får löss på paprikan rekommenderar jag att du duschar dem med såpspritlösning i stället  Det verkar även hjälpa att flytta ut dem - i alla fall försvann lössen från mina chiliplantor (som ju är samma art som paprika) efter att jag börjat avhärda dem för utomhusvistelsen nu under sommaren.
Som Noora skriver, så är det bättre att använda mer häsosamma lösningar. Provado försvinner ju så småningom och hälsorisken är måttlig, men ej försummbar. Se här.
CITAT (Virgo @ 13-06-2005, 12:59) Som Noora skriver, så är det bättre att använda mer häsosamma lösningar. Provado försvinner ju så småningom och hälsorisken är måttlig, men ej försummbar. Se här. Vart fel länk men är samma gift ändå. här är den till pinnarna
Majsan84
13-06-2005, 12:35
Ja, det var Provado-pinnar jag använde. Nästa gång skall jag definitivt prova nåt annat. Tack för tipset! Jag provsmakar nog mina paprikor, men jag tänker inte frossa i dem..
andersen
13-06-2005, 15:36
CITAT (Majsan84 @ 13-06-2005, 13:35) Ja, det var Provado-pinnar jag använde. Nästa gång skall jag definitivt prova nåt annat. Tack för tipset! Jag provsmakar nog mina paprikor, men jag tänker inte frossa i dem..  Jag vill inte skrämma dej men jag skulle inte provsmaka dom. Du är en ung kvinna?gifter och vara ung kvinna är ingen bra tillsammans, men samtidigt som du läser det här så ha klart för dej att jag är "allergisk mot gifter" Mvh andersen
Majsan84
13-06-2005, 20:16
Är det extra farligt för unga kvinnor, menar du? Nu blir jag tveksam... Kanske bara skall plåta dem och vara stolt över att jag fick fröna att bli nya paprikor då..
Eva i Skåne
13-06-2005, 21:13
CITAT (Majsan84 @ 13-06-2005, 21:16) Är det extra farligt för unga kvinnor, menar du? Nu blir jag tveksam... Kanske bara skall plåta dem och vara stolt över att jag fick fröna att bli nya paprikor då..  Gissar att Andersen tänker på fosterskador vid eventuella kommande graviditeter.
Majsan84
13-06-2005, 21:20
Ja, då skall jag verkligen inte äta av dem... Får väl nöja mig med att beskåda dem på avstånd.
När det gäller ätliga saker jag odlar så är det bara såpsprit mot ohyra som gäller. Men ännu *peppar peppar* har jag inte behövt behandla någon.
Ciczi
Majsan84
29-06-2005, 10:18
Jag mailade tillverkaren av Provado, och de har nu svarat att man skall inte äta grönsaker som är behandlade med Provado Insektspinnar. Fanns nån annan spray som man skulle använda på ätbara saker.
Paprikorna har börjat komma nu, och är stora som gröna ärtor ungefär. Får titta och njuta bara...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|