Full version: LOVE-BUG
amaira
Visst måste detta vara en love-bug!!?? Denna skalbagge med ett perfekt hjärta format på halsskölden wub.gif

Bilderna på dessa två exemplar är INTE manipulerade. Men jag har svårt att få skärpa på dem. Vanliga är de i alla fall, särskilt den här årstiden, och många av er har säkerligen dem flygande, eller krypande i grönskan, i trädgården.
Stor flugbagge heter den. Cantharis fusca. Alla har inte ett hjärta på skölden, en del har inget svart alls. Men flera av dem har det. Även om jag med mina "gamla ögon" inte såg hjärtat förrän jag tittade på bilderna på datorn!

Sedan lägger jag till ett par bilder på en fin trollslända som jag snackade med igår.

Sist av allt bjuder jag på årets första smultron:

Gossen Ruda
Mumsfilibabba, särskilt den sista bilden. tongue.gif Trollsländan är säkert en Guldtrollslända. Tjussig bagge. (Felstavat med flit, rimmar på pussig!) biggrin.gif
groowymama
ÅÅÅÅ; vilka underbara vackra bilder på småkryp wub.gif
Vicke
Vilken snygg insekt! biggrin.gif
Berith
Härliga bilder och ååååh vilken fin insekt! wub.gif
pejori
fantastisk bild smile.gif smile.gif
tänk vad naturen kan hitta på ohmy.gif ohmy.gif
ett hjärta i skalet. biggrin.gif biggrin.gif
amaira
å en till kan jag inte låta bli

att gissas på
tongue.gif
Gossen Ruda
Tyvärr kan jag inte jämföra ögonen med fjärilarna i min samling för såna färger försvinner i torkat skick. Jag gissar dock på A. cardamines.
yla
en sån här e de nog
amaira
Nu måste jag kolla efter...

Hoppas du har rätt Ruda! En hona är det i så fall.
Sorry Oldwolfie, du har fel tongue.gif . Men är mycket nära i alla fall, förstås!!

Oldwolfie, du har fotat en rov- eller kålfjäril, vilket kan jag inte avgöra, det överlåter jag åt Ruda.

Jag har antingen en rapsfjäril, eller (troligtvis) en auroafjäril (Anthocaris cardamines)

Hanen är lätt att känna igen på sina oranga vingspetsar, men honan är lätt att förväxla med en rapsfjäril.
Aurorafjärilen lägger sina ägg på ängsbräsma, cardamine pratensis, ett namn som Ruda tycker är vackert wub.gif biggrin.gif .
yla
CITAT (amaira @ 13-06-2005, 22:27)
Nu måste jag kolla efter...

Hoppas du har rätt Ruda! En hona är det i så fall.
Sorry Oldwolfie, du har fel tongue.gif . Men är mycket nära i alla fall, förstås!!

Oldwolfie, du har fotat en rov- eller kålfjäril, vilket kan jag inte avgöra, det överlåter jag åt Ruda.

Jag har antingen en rapsfjäril, eller (troligtvis) en auroafjäril (Anthocaris cardamines)

Hanen är lätt att känna igen på sina oranga vingspetsar, men honan är lätt att förväxla med en rapsfjäril.
Aurorafjärilen lägger sina ägg på ängsbräsma, cardamine pratensis, ett namn som Ruda tycker är vackert wub.gif biggrin.gif .

hehehe jag tog de på ögonen o jag kan verkligen inte se skillnaden men jag e ingen expert o de gör inget men visst va de nära eller hur
o de lärde jag mej förra året
men ögonen tycker jag e så fachinerande på de levande eller hur rolleyes.gif
pejori
jösses vad ni är duktiga ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
ögonen hit och vingspetsar dit. blir riktigt avundsjuk ju rolleyes.gif rolleyes.gif
jag läser och tittar, men kunskaperna rinner bort lika fort. wink.gif
Gossen Ruda
Ett sista ryck innan John Blund kallar. Oldwolfie har fotat en kålfjäril. Rovfjärilen har suddigare svarta fläckar på undersidan.

Visst är det en aurorafjäril Amaira. Det syns på den grönspräckliga vingundersidan.

Natti natti
amaira
CITAT (oldwolfie @ 13-06-2005, 22:31)
o de lärde  jag mej förra året

Jag med!!

Och JAAAAA visst är det en aurorafjäril jag har fotat!!

Visst är det Ruda?

Den satt med hopslagna vingar när jag smög mig nära. Trodde det var en aurora, men sedan när den öppnade vingarna såg den ut som en vanlig rapsfjäril, och då glömde jag att ifrågasätta.

Aurora har jag velat fota sedan förra året, men den sätter sig aldrig, den rastlösa varelsen med vingspetsar färgade av morgonrodnadens gudinna.
Honan har jag aldrig sett förut. (Alltså, inte kunnat se skillnad på)

Vad glad jag blir!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon