Magdis
Jag gick ut för att såpspruta bladlöss på min klängros Polstjärnan imorse och då fick jag se att det antagligen var spinnkvalster på den också. Jag antar att det måste ha varit det trots att jag inte har sett några sådan förut. Bladen var ihopknycklade och inuti satt en liten brun larv. Jag har många mord på mitt samvete nu! Brukar det vara svårt att bli kvitt dem? Jag tror att jag fick bort allihop men jag ska hålla utkik varenda dag om de kommer tillbaka. Dessvärre far jag ju bort snart och då får rosen klara sig själv.
Kajsa
Det kan vara vecklarlarver, som gömmer sig i hopvecklade blad, man får nypa bort allt man ser, har sett en del i år. Om toppskotten vissnar kan det vara rosenskottsstekeln som borrar in sig i skotten, larven sitter inne i stjälken, ja man får bryta av och hålla utkik. Det kommer lite av varje denna tid på våra rosor. mad.gif Lössen är också på gång.
Magdis
Det kanske var såna då. De hade liksom bäddat in sig i bladen och det var geggigt spindelvävsliknande grejs på bladen. Jag slog ihjäl allihop iallafall och får hoppas på att de inte kommer tillbaka.
Kajsa
Jo dom spinner in sig, vad jag läst blir det någon vecklarfjäril, hur den nu ser ut ? Man får jaga på för hand, säkert mest effektivt.
fruberglund
Jaså, är det veckarfjäril det är. Var precis ute idag och tog bort några stycken angripna blad med larver och vitt ludd på.
kerstin z5-6
Ja man får hålla efter dem -problemet brukar bara finnas några v i början av säsongen smile.gif
Magdis
Det låter lovande Kerstin att de kanske inte kommer att reta mig till vansinne hela sommaren. Jag var ute idag och tog bort 3 till som jag antagligen missat igår. En hade krupit över till min nya fina Flammentanz som precis skjutit en massa fina bladskott. Den blev inte långlivad den larven!
kerstin z5-6
och precis som Kajsa säjer så tar de bäst för hand sas rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon