erikahaglund
Satte i april frön till Blomman för dagen och de grodde och växte jättebra! biggrin.gif
Jag avhärdade dem ordentligt och satte ut dem runt sista maj. Det ser ut som om de har klarat sig från brännskador (de fick det när jag avhärdade men bara lite) men däremot har de vuxit väldigt dåligt sen de kom ut.
Inne fick jag toppa varje dag i stort sett för att de inte skulle bli högre än de pinnar de hade att klättra på så de var väldigt buskiga när de slutligen kunde flytta ut.
På de få stänglar som har skjutit iväg sen utflytten kommer det mycket ljusa blad, i princip gula, och de sitter väldigt glest. De är planterade mot en södervägg, i två pallkragar på varandra och i kogödsel från påse. Det har visserligen varit ganska lite sol och regnigt här men de andra sommarblommorna jag har ser inte påverkade ut. Det är bara de nya bladen som är sådana, de gamla är gröna och fina.
Någon som har någon aning om vad som har blivit fel? Jag är tacksam för all hjälp
Erika
Fenja
Den kanske har fått en gödselchock om du planterade den i kogödsel. Det kan också ha varit för kallt, blomma för dagen kan vara lite kitslig med värme och kraftiga vindar och så innan den etablerat sig ordentligt. Det kan också har blivit alldeles för blött i regnet... är kragarna ordentligt dränerade, annars ruttnar rötter lätt. Kolla också nog att de inte är angripna av någon ohyra.
Mvh
Fenja
netaave
Jag planterar i en del kogödsel två delar hasselfors garden plantjord.
Hittade idag 6 st ynkliga små Blomman för dagen som kommit upp lite efter i frösådden.
Jag satte dom i en ampel, någon som har erfarenhet av att odla dom i ampel?
Antar att jag måste toppa dom lite då och då?
Maggan H
Mina är likadana, växer strängt taget ingenting. De som är i uterummet däremot växer så det knakar, men ikväll upptäckte jag att den ena hade spinn så nu har alla fått 'medicin' så det fixar sig. Ska kolla dom där ute ordentligt i morgon så inte de oxå är drabbade. ohmy.gif ohmy.gif blink.gif
myskmadra
Förra året hade jag samma eller liknande problem. Fina Blommor för dagen som bara höll på att blekna och tana bort. Så jag vattnade med biobact och vips 12 blommor nästa dag och kraftig tillväxt. huh.gif smile.gif

Min egen gissning är att gödningen tas upp lättare i flytande form och att fjolårets kyla och blöta gjorde jorden hård och snål på att avgiva näring.
Så nu är de biobact som gäller som dunder medel.... smile.gif
Irene_L
Netaave, du undrade om blomman för dagen i ampel. Förra året satte jag flera i ampel. Det dom gör är att dom klättrar uppåt på det som hänger och sedan klättrade de på ampeln så den blev jättefin ända upp till taket rolleyes.gif Den ampeln blev orginell wub.gif
mvh
Irene
Jeanette/västra götaland
Irene:

Har du bild på denna ampel?
Täcktes jorden elle kan man plantera något annat i mitten för att "fylla ut".

//Jeanette
netaave
CITAT (Irene_L @ 14-06-2005, 22:44)
Netaave, du undrade om blomman för dagen i ampel. Förra året satte jag flera i ampel. Det dom gör är att dom klättrar uppåt på det som hänger och sedan klättrade de på ampeln så den blev jättefin ända upp till taket rolleyes.gif  Den ampeln blev orginell wub.gif
mvh
Irene

Va läckert, jag satte sex ynkliga i en stor ampel ett par i mitten och resten runt om.
Ska nog hänga den högt inne på altan få se om den klättrar uppe i taket också kanske. rolleyes.gif
Irene_L
Jeanette, du undrade om jag har bild på ampeln. Det hade jag men vi fick virus i datorn så det gick inte komma in på programmet, så när vi rensade datorn försvann alla mina bilder från förra sommaren sad.gif
Jag hade andra blommor i mitten och Blomman för dagen i ytterkanterna. Blomman för dagen klättrade ända upp i taket. Det blev väldigt snyggt wub.gif
mvh
Irene
Jeanette/västra götaland
Synd att dina bilder försvann.

Jag skall nog testa en ampel med blomman för dagen själv.

Jag har vebena och luktärt i en ampel nu, får se om det blir lyckat.

Kanske att jag tar pensee i mitten eller petunia, jag får se.

Tack för ett kul tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon