Full version: Föröka svarttall
Gossen Ruda
Jag har samlat in några kottar till svarttall för att få frön. Tänkte överraska en markägare. Eller nästa markägare. rolleyes.gif Hur sår man dom? Fröna alltså. Direkt eller nästa år?
Ophelia
Kanske detta kan hjälpa?

http://www.skogssverige.org/skog/fragaomsk...g/Dummy/487.cfm

biggrin.gif
KURT
Man brukar öppna kottar genom att utsätta dem för värme (lägga i pannrum eller liknande), sedan är det ju bra om kottarna har varit utomhus under vintern så att de redan fått köldbehandling annars kan de behöva det. Vill man sedan ha upp många så sår man lämpligen i såjord i nergrävda krukor, så att man har koll på vart man sått.

De kan vara lämpliga att plantera ut i skogen efter ca 2-3 år.
Big Gardener
Helt rätt. Tallfrön bör ha en varmstratifiering först i tre till fyra veckor (pannrummet). Därefter en kallstratifiering i sex till åtta veckor. Det går bra att så dem direkt i krukor med såjord som man sätter kallt men frostfritt.
Alternativet är att lägga dem i en torr burk i torr sand och placera den burken i kylskåp i sex-till åtta veckor. Därefter kan man så ut dem (våren).
Gossen Ruda
Tackar för svaren, jag skall visa kort på tallskogen så småningom. biggrin.gif
MrNorth
är det pinus thunbergii du menar? Jag har letat överallt (läs Blekinge) efter denna tall, men på plantskolorna står man som levande frågetecken... Det verkar som om den enda tallar man har så är det sylvestris och mugo....

Men visst växer svarttall vilt bl.a på norra öland?

/henrik
KURT
CITAT (MrNorth @ 15-06-2005, 09:12)
är det pinus thunbergii du menar? Jag har letat överallt (läs Blekinge) efter denna tall, men på plantskolorna står man som levande frågetecken... Det verkar som om den enda tallar man har så är det sylvestris och mugo....

Men visst växer svarttall vilt bl.a på norra öland?

/henrik

Ja det finns svarttall i böda kronoskog på öland. Räcker det med frön så har ju Impecta frön av sarttall. Svarttall kan användas som bonsai.
Xelma
Precis ett sånt växtsätt på tall jag letat efter! Jag ska fråga här i plantskolorna efter den.
Big Gardener
Svarttall heter Pinus nigra och den är inte inhemsk, utan hör hemma i södra Europa, bl.a. Balkan, Italien, Österike och Spanien. Om den växer förvildad på norra Öland är mer än vad jag vet, men det är säkert så.

Pinus thunbergii (Japansk svarttall?) är inhemsk i japan och används ofta till bonsaier.
Xelma
Hur ser man skillnad på P.thunbergii och P. nigra?

Jag var på Öland i Böda sand och jag vet inte vilken som är vad. Har ni någon närbild, hittar ingen på nätet.
Big Gardener
Pinus thunbergii

Pinus nigra

Jag skulle nog inte kunna säga något mer klokt om Pinus thunbergii än vad som står på ovanstående sida.
Däremot har Pinus nigra har ju ett ganska typiskt utseende med sina blågrönsvarta barr. Upprätt växtsätt, genomgåenme rak stam och kompakt form. Barken är grå till skillnad från vår vanliga tall, Pinus sylvestris, som har rödgrå bark. Svarttall är ett stort träd som ofta förekommer i våra parker men även ute vid havet eftersom den är mycket vindtålig.
Chamomille
Är ju rätt så nyfiken på hur det går med tallskogen. rolleyes.gif
Chamomille
puff
Gossen Ruda
Puff, the magic dragon... biggrin.gif En del har för gott minne, andra som jag för dåligt. Jag fick gräva långt innan jag hittade orsaken till varför tallskogen rann ut i sanden. Om jag minns rätt så visade det sig att alla kottar som ramlat ner var tomma på frön. Då återstod att plocka ner otömda men de sitter högt upp. Sen började jag fundera på orsaken till varför det bara blivit 2 fröplantor av flera träd under många år, grobarheten kanske inte var så där lysande. Så det blev inte ens en tumme.
Solstorm
Rikt fågelliv och välsmakande frön kanske?
Chamomille
Hmm.. Hur som helst har jag petat ner 2 frön i en kruka ute. Fröna kommer från en fetkotte jag snodde från Teneriffa. Skulle ju vara roligt om nåt frö tar sig så att säga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon