Tjosan
När jag köpte mitt körsbärsträd sa han i affären att man inte ska gödsla det något alls..
Nu har jag en hög hästskit på gården som jag gett till det mesta på gården och det växer så det knakar... Och jag vill så gärna lägga på ett lager på körsbärsträdet med.. om än bara lite grann.. Vad kan hända? smile.gif

Sorten är Skuggmorell..
Cilla kanske har en kommentar? smile.gif
Big Gardener
En hög med hästskit säger du? Är den bara inte helt färsk tycker jag mycket väl du kan mylla ned lite grand. Eftersom trädet är nyplanterat bör man dock vara lite försiktig. Jag tycker du bör ge flera små givor istället för en enda stor. Sprid ut det på tre gånger under växtsäsongen.

Hästgödsel kan man mer se som jordförbättring och långtidsverkande gödselmedel än som ren gödning.
Cilla
Komplement till det svar du redan fått:

Det var ett bra råd från plantbutiken! Om du satte trädet i våras, vänta med hästgödseln till nästa vår. Kan du inte låta bli, mylla ned lite i ytan med fingrarna som Birger skrev. Några nävar bara. Att inte gödsla träd efter midsommar är en annan tumregel, särskilt inte unga träd som kan ha svårt att avmogna i tid ändå (=fälla bladen och förbereda sig för vintern). De är hårt drillade i plantskolorna och brukar ha den skjutsen kvar.

Det kan vara svårt att inte pilla och sköta sina nya träd, och visst vill man att de ska sätta fart på en gång. Men körsbär är snabba ändå, både med att växa och ge blom tidigt. Det är inte så kul om du gödslar för mycket och pga det får frysskador nästa vår.

Håll istället trädet vattnat om det inte regnar mycket, luckra jorden över rotområdet lite då och då och spruta bladen med nässelvatten eller åkerfräkenvatten om du får pill-lust. Och bevaka lössen som förr elelr senare kommer på trädet, nyp bort bladen och skaka ned myrorna som bär upp lössen.

Hästgödsel är utmärkt att använda till våren, men det ska vara brunnet, dvs ha legat till sig och komposterats under en tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon