Full version: Jätte Gunnera
Saturnus
Det är ingen som vet vad det är där jag har frågat.
Är den sällsynt??
Heddas matte
har aldrig sett den som planta..
jag köpte som frö från lilla fiskaregatans tradgardsbutik, tror jag det var.
inga har grott.. mad.gif vet inte vad jag gör för fel.
Ludvig Johansson
Hej

Den är inte särskilt sällsynt vad jag vet. Här i Skövde trakten har de plantskolor som finns haft koll på den. Däremot är det bara någon/några som tar hem dem regelbundet. Jag övervintrade i år 3 plantor och alla växer nu jättefint. En av dem blommar dessutom. Täck med rejält med blad. Jag har odlat dem både i sand och i vattensjuk jord och det har inte gjort skillnad i övervintring. Däremot torkade den i sand ihjäl på sommaren eftersom en sork byggde bo/gångar i gunnerans rotsystem.

Däremot har jag försökt att driva upp plantor från frön 2 ggr och inte lyckats hittills.

Gunnera är enligt mig den mest odlingsvärda perennen som går att odla i Sverige. Hoppas du hittar en planta. Annars kanske du kan beställa på nätet någonstans?
Sylvia
Jag har sett den på olika håll, senast på Mölnlycke Garden Center... Men var bor du någonstans?? Långt att handla där?
Sedan var det ju STA:s växtmarknad nyligen, där flera som sålde sådana, allt från småplantor till redan jättestora i jättebyttor!
Xelma
I Helsingborgstrakten har bl a Rosenqvist och Petab den.
Saturnus
Tusen tack for alle svar. smile.gif
Heddas matte
har någon sett någonstans i stockholmtrakten?
vill hemskt gärna ha en..
Saturnus
CITAT (Sylvia @ 14-06-2005, 09:25)
Jag har sett den på olika håll, senast på Mölnlycke Garden Center... Men var bor du någonstans?? Långt att handla där?
Sedan var det ju STA:s växtmarknad nyligen, där flera som sålde sådana, allt från småplantor till redan jättestora i jättebyttor!

Jag bor i Dalarna så den selges ikke her oppe, for kaldt.
Her er det Zon 6, så den må eventuelt overvintre i växsthuset.
jerpan
Köpte själv på Zetas i Kungenskurva i lördags. 105:- för en stoor planta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon