Full version: Katsura
Lena
Hej

min dotter har köpt en stor Katsura, men den ser ut som en rishög tycker jag, med grenar åt alla håll ända neriftån o upp, hur ska man få ordning på den tro, den måste på något sätt beskäras men hur o när? vet någon här?
Ska man ta bort alla grenar nedtill o en bit upp.

Lena zon 4
Big Gardener
Ta helst en bild. Du gör en beskrivning som är väldigt subjektiv och att avgöra om en Katsura, Cercidiphyllum japonicum, växer onormalt eller är "en rishög" är väldigt svårt att avgöra.

Katsura är inget renodlat träd med en huvudstam utan bryter många grenar med spetsiga grenvinklar längs med de många stammarna. Visst kan man försiktigt stamma upp (busk)trädet, men man bör tänka på att katsuran är ganska långsamt växande och tar man bort för mycket blad när den är nyplanterad kan det fördröja etableringen ytterliggare.
Lena
jag ska ta en bild på Katsuran och återkomma

MVH

Lena
Lena
Big Gardener

Jag har lagt bilder på Katsuran i mitt album under sommar 2005 om du vill vara snäll o kolla där, få se vad du tycker.

Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon