Full version: Kaktus plantering
wolkenkrabber
idag kastade jag ut mina kaktusar, hoppas dem kommer trivas mellan plommoned och klematisen invid söderväggen

Från vänster: Echinocerus triglochidiatus v. mohavensis, Opuntia Fragilis, den stora Opuntian ver jag inte efternamnet på, kanske ni kan hjälpa mig?

ska nog införskaffa yucca o trycka ut i närheten,

kan väl tillägga att jag bor i Östersund, Jämtland rolleyes.gif
Rossi
Lycka till! Det kommer säkert att gå bra!
Fenja
Ser jättetrevligt ut, du får hålla oss uppdaterade med foton så vi ser hur de växer.
Mvh
Fenja
BLÅKORN
Ser bra ut.
Vart köpte du Opuntian?
wolkenkrabber
den lilla opuntian har jag bytt till mig, den större Opuntian och echinocerusen köpte jag på älvsjömässan
Fenja
Du får ta flera bilder och visa oss hur de växer!
Mvh
Fenja
Fenja
Nu börjar det väl vara dags för nya bilder va?
Mvh
Fenja
wolkenkrabber
det är något j-la djur som inte vill att jag ska få ha någon kaktus plantering, echinocerusen ser lätt misshandlad ut och opuntiafragilisen fart först isärplockad av något djur så jag planterade de två andra delarna, kollade lite senare så är de två nysatta delarna borta men lyckades hitta igen en som jag satte tillbaka, vad gjorde jag för fynd idag då, nytillväxten på huvudstamen till fragilisen är bortplockad och den delen jag hittat igen vart borta med, dom tur var hittade jag igen den lösa och satte imarken igen, de var då ett jäkla sätt! flygande varbölder är vad de är skat j-lar, fundrar på att sätta en glas kupa över dem för att ge dem chans att hämta sig inför vintern och så de INTE blir upplockade sad.gif mad.gif
Christer i Falköping
Glas är ingen bra idé, då ruttnar de lätt. Kyla klarar kaktusarna bra, men inte fukt. Jag har kyklingnät över mina. Det brukar vara småfåglar som sliter tag i de små kaktusarna. En sak som kan vara bra att veta, är att kaktusarna släpper rötterna på vintern. Så de inte skall ruttna. Så sätt lite stenar runt omkring, så de inte blåser bort.
Christer.
wolkenkrabber
jag delade på en petflaska som jag gjorde hål i så att luften kan cirkulera så jag tror inte att de kommer ruttna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon