Full version: Maskrosor
lolo
Jag och sambon håller just nu på att försöka utrota det mesta i alla fall av våra stora tuvor av maskrosor på gräsmatta. Målet är att få bort de värsta tuvorna, och att få en mjuk och skön gräsmatta att gå på. Vi använder maskrosuppdragaren Speedy Weedy. Är det någon/några av er som har erfarenhet av den? Tips? Vad ska man tänka på? Är det nån mening med att försöka utrota maskrosorna med denna? Vi vill helst undvika ogräsmedel typ Round Up.
Tapio
CITAT (lolo @ 14-06-2005, 00:35)
Är det nån mening med att försöka utrota maskrosorna med denna? Vi vill helst undvika ogräsmedel typ Round Up.

Halaj!

Nej. en del av roten stannar kvar i jorden, som sen blir en ny maskros. Det tar ju lite tid förstås, men en ny maskros blir det.

//T
Anma
Vår gräsmatta var totalt misskött i 10 år innan vi flyttade in. De sista tre åren hade dom inte ens klippt gräset... Vi flyttade in i september och då använde jag Stroller kombi fösta gången. Nästa säsong blev det stroller i maj, juni och augusti. Gräsmattan såg ut som ny! Inte ett ogräs så långt ögat når. Nu kör jag med Stroller kombi på våren och hösten och det funkar! smile.gif Enkelt är det också, det är bara att köra med spridarvagnen. Fast många tycker att det är dyrt, men det är värt varenda öre tycker jag!

Tyckte det lät som hokuspokus, hur ska medlet veta vad som är gräs och vad som är ogräs?! Men det vet den...
jåj
Jag har fåt lära mig att roten måste upp på maskrosorna annars kommer en ny igen.

Men jag använder ett vanligt litet maskrosjärn och tar bara upp 2 - 5 cm av roten och detta fungerar alldeles utmärkt, vet inte vad som är fel men mina erfarenheter är tvärt emot vad experterna säger!

Maskrosjärnet är billigt och håller många år.

JÅJ
HåkanA
CITAT (Anne R @ 14-06-2005, 08:02)
Vår gräsmatta var totalt misskött i 10 år innan vi flyttade in. De sista tre åren hade dom inte ens klippt gräset... Vi flyttade in i september och då använde jag Stroller kombi fösta gången. Nästa säsong blev det stroller i maj, juni och augusti. Gräsmattan såg ut som ny! Inte ett ogräs så långt ögat når. Nu kör jag med Stroller kombi på våren och hösten och det funkar! smile.gif Enkelt är det också, det är bara att köra med spridarvagnen. Fast många tycker att det är dyrt, men det är värt varenda öre tycker jag!

Tyckte det lät som hokuspokus, hur ska medlet veta vad som är gräs och vad som är ogräs?! Men det vet den...

Vad hände mer exakt med maskrosorna? vissnar dom bara eller fick ni dra upp dom för hand efter ett tag? Nyfiken eftersom jag är nybliven villaägare med misskött gräsmatta. Har kört ett varv med Stroller kombi
Madeleine1
Jag har inte den blekaste aning om ifall det är sant, men min mamma sa att om man drar upp så mycket som möjligt av maskrosen under tre år så blir man av med den. Vet inte om det är sant, men mamma hade i alla fall inga maskrosor i sin gräsmatta... rolleyes.gif

Det jag har märkt är att om jag är ivrig och rensar bort hela den gröna delen av maskrosen på försommaren (första omgången) eller bara plockar maskrosblommorna (om jag inte har tid med mer) blir det mycket färre maskrosor på sensommaren.
ingrid fuxwall
När det är blött går jag omkring med ett gammalt hedligt maskrosjärn och tar upp så många jag orkar. Tycker nog att det fungerar ganska bra och hade inte det funnits en äng full med maskrosor tvärs över vägen (som sprider sina frön) hade vi nog varit fria nu, men så enkelt är det ju aldrig.

ingrid
lolo
Intressant att läsa era synpunkter och kring era erfarenheter. Det låter som att trägen vinner. Sambon köpte ytterligare en speedy weedy idag, och jag tycker att sen vi började använda den första för en vecka sen, så har i alla fall det område som först åtgärdades varit rätt så fritt från maskrosplantor. Men vi kommer att vara envisa och tålmodiga, så kanske får vi en fin gräsmatta så småningom! Fler erfarenheter är välkomna att hamna på denna tråd! rolleyes.gif tongue.gif
Anma
CITAT (HåkanA @ 14-06-2005, 20:58)
Vad hände mer exakt med maskrosorna? vissnar dom bara eller fick ni dra upp dom för hand efter ett tag? Nyfiken eftersom jag är nybliven villaägare med misskött gräsmatta. Har kört ett varv med Stroller kombi

Ja, dom vissnade ner och försvann så smånigom, inte så vackert under några veckor men det kan man nog leva med... tongue.gif Strollern tar groddbladen också, om det nu är så dom heter... dom man drar i bladen och den som får flest nervtrådar i sin del vinner... rolleyes.gif

Med en nacke/rygg som inte är som den ska får man ta till genvägar för att orka rensa i rabatterna... innan min skada tyckte jag att det var riktigt roligt att rensa för hand med maskrosjärn i gräsmattan.

Ska nog tillägga att man ska undvika att välta spridvagnen... lyckades med att göra det i vår gamla trädgård och även om jag fick upp det mesta blev det en död fläck i gräset. Fick tillslut gräva ur jorden och fylla på med nytt och så gräs...
Rossi
Vi har gett upp kampen mot maskrosorna. 10 meter från vår tomt är en hästhage på 20 000 kvm som är FULL med maskrosor och det går bara inte att freda sig.

I år har vi köpt Stroller Kombi för första gången. Visst är det dyrt. Vi har en rätt så stor gräsmatta så vi fick handla Stroller Kombi för 1100 kronor. Det ska bli kul att se effekten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon