En sak som jag hade velat köpa på trädgårdsmässan var bra jord, och också tillbehör som leca, perlit, lerkrukskross, vermikulite. Det fanns säkert nånstans men jag missade det.
I dom allra flesta blomsteraffärer man besöker är det bara jord (läs:torv) som säljs och aldrig eller sällan med inslag
av dränerande medel som jag nämnde ovan.
Alla har inte ett lager av grus, perlit, små lecakulor (omöjliga att hitta VAR finns dom att köpa separat!?) hemma. Då vill man kunna köpa en färdig påse sådant.
Den jord jag oftast stöter på är Hasselfors Garden, och det blir ofta att jag köper den för jag tänker inte flänga runt halva stan för att hitta en bra påse jord, så ambitiös är jag inte. Men det vore ju kul om man nån gång kunde hitta ett bra fabrikat som har alla ingredienser som gör en bra jord bra.
Är det inte så att ALLA krukväxter mår bäst av att växa i en väldränerad jord? Alltså kan man säga att jord utan perlit, leca o dyl inblandat är värdelös för rotsystemets utveckling. Det blir ju bara en tjock och hård klump efter ett tag.
I värsta fall får man väl blanda till själv, men det underlättar ju då om man kan få tag på ingredienserna!!