Full version: Jord
Tyr
En sak som jag hade velat köpa på trädgårdsmässan var bra jord, och också tillbehör som leca, perlit, lerkrukskross, vermikulite. Det fanns säkert nånstans men jag missade det.

I dom allra flesta blomsteraffärer man besöker är det bara jord (läs:torv) som säljs och aldrig eller sällan med inslag
av dränerande medel som jag nämnde ovan.

Alla har inte ett lager av grus, perlit, små lecakulor (omöjliga att hitta VAR finns dom att köpa separat!?) hemma. Då vill man kunna köpa en färdig påse sådant.

Den jord jag oftast stöter på är Hasselfors Garden, och det blir ofta att jag köper den för jag tänker inte flänga runt halva stan för att hitta en bra påse jord, så ambitiös är jag inte. Men det vore ju kul om man nån gång kunde hitta ett bra fabrikat som har alla ingredienser som gör en bra jord bra.

Är det inte så att ALLA krukväxter mår bäst av att växa i en väldränerad jord? Alltså kan man säga att jord utan perlit, leca o dyl inblandat är värdelös för rotsystemets utveckling. Det blir ju bara en tjock och hård klump efter ett tag.

I värsta fall får man väl blanda till själv, men det underlättar ju då om man kan få tag på ingredienserna!!
Ingrid på Västkusten
Tyr - Du skall till Årstahallarna - Weibulls typ - där kan man köpa perlit vermiculit och leca i stora säckar. En säck perlit kostar ca 130-150 kr - 100 liter ca - en lecasäck små kostasr ca 80 kr ......vermiculit köper jag itne :-/

Det finns ingen jord som säljs som inte är torv- Det är därför Virgo & jag mfl propagerar för köp av kodyngesäckar med läsande av innehållsdeklaraiton när Du skall köpa påsjordar. Det är mest schysst och reko innehåll - läs - minst mängd torv i dem! Virgo hade visst hittat fusk-kossor med massor med torv också - så läs innehållsförteckningen.

Storbrittaniens grej med att odla 'peat free' har vi tydligen flera år kvar till..... vi har välan för många torvmossar kvar att plundra i Sverige.

och annars - har Du tänkt på Nils Åkerstedts Eko-blandning? Något mera ekologiskt billigt ewller bättre att odla i finns ju knappt och den gör Du själv!

Självklart skall rötterna ha dränage och luft -(utom vissa undantag) - jag kör alltid med sand & grus samt leca. perlit och vermiculit är bortkastade dyra och icke miljövänliga tillsatser som man klarar sig bra utan. Förnybara resurser etc ..... tänk på alla förpackningar - transportsträckor etc etc . Näää - den här perlit och vermiculit-trenden som sveper över Sverige gör nog mest alla gardencenters glada - de sk jordproducenterna med.

Hälsar Ingrid
Tyr
Okej, nu talar vi om storskalig odling vilket inte jag ägnar mig åt.
Men hade jag gjort det hade jag aldrig ens tänkt tanken att köpa den kommersiellt producerade torven.

Iof KÖPER jag sällan jord till trädgården, utan kör mest med kompostjorden.

Jo Å. partihallar har en hel drös med handelsträdgårdar, bland annat inhandlas blommorna till sthlm slott där. Men jag behöver inte så stora partier leca, perlit osv. Men bra tanke där!

Var innne på Hasselfors hemsida och såg dom fina påsarna med små lecakulor, synd att man aldrig ser dom i verkligheten.
Det tycks som om handlarna nonchalerar vikten av att tillhandahålla en bra jord, när dom mkt väl vet att handelsträdgårdar och liknande aaaaldrig skulle nöja sig med den jord som finns i butikerna. Och i och med det så lär dom kunderna att "jorden inte är så viktig" vilket leder till mindre krav från dom och följaktligen sämre jord.

Ang. lavasten/grus; Jag var på en ö i grekland för några år sedan, Santorini tror jag den hette, som är en stor vulkanö med tonvis av lavasten. Man skulle tänkt på det när man var där! rolleyes.gif för det ger väl både bra dränage samtidigt som det är dekorativt.
Ingrid på Västkusten
Hallojsan,

Nääähäää Du :-)) jag ägnar mig itne åt storskalig odling heller men en säck med perlit har man i några år och lecasäcken - jag knäpper en per säsong.
Så det går åt mer än man tror! Småttepösarna av detta kostar en 30 - 40 kr i ett gardencenter, alla gardnecenters har dem ju nuförtiden tycker jag.
Och en säck av varje kan man ju shoppa - elelr hur?

Det är ju det som retar mig så vansinnigt , en liten påse perlit(2-3 liter?!?) kostar en 30-40 kr medans en säck med 50 ggr mer i kostar en 130 kr!
Handlarna är jag förgrymmad på också - jaaaa-------hehehe - det är ett elände va? Önskar min kompost gav tio ggr mera än vad den ger.

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
vermiculit -har inte jag heller -men det beror mest på att endast perlit förs av granngården som är mitt närmsta inköpsställe med storsäck i sortimentet.
Grus är bra men ger ack så tunga krukor.Fast nu har jag ju en pirra så.
är det nåt särkilt skäl till att du dizzar vermiculit som annars jublas åt i högt o lågt eller ?? biggrin.gif
Hälsar K som fått 10 cm nysnö -bu
KURT
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 01-04-2003, 07:10)
Storbrittaniens grej med att odla 'peat free' har vi tydligen flera år kvar till..... vi har välan för många torvmossar kvar att plundra i Sverige.

Hälsar Ingrid

Jag vet inte om det är så mycket bättre med lecakulor:

"Brända kulor
Men vad är då lecakulor? Jo, ren keramik! De tillverkas av en kalkfattig och finkornig lera från Östergötland som torkas och bränns i roterande ugnar. Lecakulan får därigenom ett hårt keramiskt skal och ett poröst innanmäte späckat med små luftfyllda celler."

Även om man använder betydligt mindre volymer av dem.
Ingrid på Västkusten
Javisst :-D
jag är arg på det mesta i tillsatsvärlden som 'alla' precis upptäckt via en viss författares ur-ruttna BOK :-(( fina foton visst - men sålla ut riktig info i den så väger tre trädgårdstidningar tyngre!

Vermiculit är välkänt inom 'kaktusodlarvärlden' sedan ett bra tag tebaks - verkar vara i många kaktusodlares natur att det skall experimenteras och eftersom vermiculite är tillverkad av upphettat lermineral så bryts vermiculiten raskt ner till lera. Blanda den i såjorden - gjorde jag ett år - ALLT ruttnade. Den har en förmåga att hålla 'jorden' blöt och kompakt över vissa mängder.

Täckning av sådder t ex utomhus - aldrig i LIVET! Perlit precis lika värdelöst, det blåser bort. Perlit som jag är ilsken på i odlingssammanhang för att det drar till sig alger, dammar någe fasansfullt, och är icke nedbrytningsbart.

OK :-D jag ahr itne lika upprörda tankar runt lecakulor eller lavagrus elelr sand elelr annat grus eller Nils Åkerstedts Eko-blandning. Möjligen över lavagruset att det importeras .....leca-kulorna tillverkas ju som Kurt redan påpekat i Sverige. Klarar man sig utan om man har sand & grus i alal fall.

och sand & grus är billigt och UTMÄRJT till att täcka sådder.

Hälsar Ingrid (på predrikostolen)
kerstin z5-6
HIhI får väl skaffa mej nått lättviktigt grus då ! biggrin.gif
fast jag håller med dig till stora delar -grus är bäst

K laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Susanne i Linköping
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-04-2003, 14:22)
leca-kulorna tillverkas ju som Kurt redan påpekat i Sverige.

För ett par veckor sen tänkte jag köpa Lecakulor på Maxi här i Linköping. Men det blev inget köp för på påsen stod det att de var importerade! (minns dock inte varifrån). Va! När Lecafabriken strax utanför stan tillverkar lastbilslass efter lastbilslass med lecakulor! Snacka om att gå över ån... mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon