Full version: Usch vad tråkigt
trädgårdssmurfar
mad.gif :(Upptäckte imorse att många träds blad i trädgården är fulla med något som ser ut som spindelväv. Är väl antagligen någon larv som käkar upp bladen. Träden börjar se kala ut. Vad gör man?
Big Gardener
Bättre beskrivning, tack. Vad är det för träd? Det kan vara häggspinnmal.
trädgårdssmurfar
Alla träd verkar vara drabbade.
Det ligger som en väv runt bladen-på hela grenen.
Cilla
Det finns mängder av larver som gillar trädens blad, och det gäller dels att titta lite nämre på hur de ser ut och dels notera om de skiljer sig från träd till träd. De som gillar blad är bl a larver av vivlar, svärmare, mätare, nattflyn, dagfjärilar, steklar... Jo och så finns det många lus och lopparter, knäppare och en rad andra också. Livet är rikt i våra trädgårdar kan man säga!

Om det är mycket vitt spunnet kring grenarna gissar jag liksom Birger på att de flesta angrepp kan vara häggspinnmalen. De kan kaläta träden under ett par år men brukar sedan själva duka under för sina fiender, som också ökar i antal (parasitsteklar). Man brukar inte behöva göra så mycket än att uthärda de år de blir många. Vill man kan man stärka träden med gröngödsling eller att luckra jorden under deras kronor. Det vita spinnet kan man med svårighet spola bort med vattenslangen, men det är ett styvt jobb och det brukar inte störa spinnmalens larvkolonier märkbart.
trädgårdssmurfar
Nu har jag varit ut och kollat in det hela ordentligt.
Det är små ljusgula larver med svarta prickar som sitter i klasar och äter upp bladen. Och sedan är det väv ändes med hela grenarna och bladverket. I den väven finns det en massa svarta prickar.
Cilla

Häggspinnmalen Yponomeuta evonymella. Jag tycker nog att de kan ha lite ljusare färg också.

Så här börjar de spinna in bladen.

Och så här kan träden se ut efter en tid.

Som många skadegörare är flygfästadiet gaska vackert. Häggspinnmalen är vit med svarta prickar.
trädgårdssmurfar
[SIZE=7]
Yes Cilla
sådana larver är det.
Träden ser ju inte särskilt roliga ut.

Men vad gör man? En del träd är för höga-funkar inte spruta vatten på dem.

(p.s Cilla töm din inbox-den är full d.s)
Cilla
Normalt gör man ingenting och försöker njuta av de träd som inte är drabbade. Som sagt ökar häggspinnmalens fiender i takt med dem och käkar upp dem inom ett-två år, i sällsynta fall tar det tre år.
pejori
tar dom inte död på trädet då, eller överlever det ett sådant angrepp? huh.gif huh.gif
Cilla
Är det hägg du har angrepp på så brukar de överleva även om de får angrepp och blir kalätna två år i rad. Träden får utveckla blad en kort tid, och i övrigt överlever de på reserverna. Är det ett mindre träd som kaläts kan det bli problem. Stärk trädet som jag skrev innan om du vill ge det de bästa chanserna.
Cilla
CITAT (trädgårdssmurfar @ 14-06-2005, 16:18)
(p.s Cilla töm din inbox-den är full d.s)

Hej,
Jag får vissa tider mail som egentligen platsar i forumet och är intressant för och kan besvaras av många, och i perioder för mycket mail som jag inte hinner med. Jag orkar inte med en mailbox till som ska öppnas och besvaras eller att göra människor besvikna för att jag inte hinner.

Därför får den vara full här. Vill man verkligen meddela sig privat med mig kan man leta reda på någon annan av mina mailadresser.
pejori
ok. tack cilla för svaret smile.gif smile.gif
det är bra att komma ihåg, så man inte bränner ner trädet wub.gif wub.gif
trädgårdssmurfar
ÄCKLIGT!!!
Nu är ca 10 träd totalt demolerade av dessa horder av larver. De har även krypit ändes med marken (spinnavtryck) för att komma åt träd i andra dungar. De sitter i stora klasar och det låter som värsta knacket när de käkar. Hela träd är totalt inbäddade i spinn.

Trevlig sommar!? Nej fy bubblan.[COLOR=red]
Hannele
Det är en hel del i år.
Jag plockar bort blad och klämmer larver och hoppas att småfåglarna fixar resten.
trädgårdssmurfar
Bränn ner skiten verkar vara den enda rätta åtgärden nu verkar det som.
Stå och plocka blad på 10 träd som är 15 meter höga-känns inte som någon lätt uppgift. =). Träd på andra ställen runt om är också drabbade hårt.
Trädgården har förvandlats till ett spökscenarium.
Big Gardener
Låt det vara om det är för jobbigt. Som Cilla skriver så klarar sig träden oftast angreppen bra och chansen att angreppet minskar eller försvinner nästa år är ju relativt stor.
Kattgräs
Nu har vi dem också. Tror jag. De sitter inte bara i häggen utan verkar ha spridit sig till äppelträden. sad.gif
Dzad
Men... finns det inte nåt bekämpningsmedel? Nåt man kan spruta på träden?
Låter inte trevligt det där. Har själv bara sett hägg angripas.
Cilla
Häggspinnmalen är smartare än att man kan spruta på dem, de bäddr in sig väl och de är starka.

Att ligga i hängmattan och vänta på att deras små fiender gör jobbet är bättre. Och att hänga upp fågelholkar i träden så att fåglarna upptäcker att de är gott att vara där.
Marie zon3
Oj,

Jag känner verkligen med dig, vilken fruktansvärd sommar. Jag är också lite rädd för jag har sådana larver på en vingad benved... Jag tycker inte om att spruta men jag gjorde det igår men om jag förstår er rätt så är det ingen mening. Jag tror egentligen på biologisk mångfald och vill inte ta död på deras fienden. Jag har ju rätt begränsat så klämma skulle fungera...

Det jag nu kom att tänka på är att jag tänkt köpa en hel del träd och buskar i höst och vår och det kanske inte är smart förrän detta är iordning?
Det jag tänkt plantera är prydnadsbuskar och träd. Mer vingad benved, Gulved, buskpion, maackia osv (har inte riktigt bestämt mig).

Vad tror ni?

/Marie
Ewa L
Det är många som drabbats, tydligen extra svårt år öht:

Aftonbladslöp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon