Ullet
DEt finns bra krukor för växter som står i vanlig kruka men inte för amplar. Tycker de flesta amplar är för små, en stor ampellilja mår ju inte så bra i en liten trång kruka, de torkar ut för fort o det blir bara inte bra. Varför kan man inte göra lite större amplar för inomhusbruk o med en liten vattenreservoar? varför?
maimiti
En mycket bra fråga. Jag har själv undrat.
För att få en självvattnande ampel så har jag köpt en sådan kruka och borrat hål i den. I hålen har jag trätt i en kejda tillhörande en ampel... Men, visst hade det varit så mycket lättare om de fanns att köpa färdiga.
kristerh
Fast jag har för mig att jag sett sådana nånstans med rätt stor vattenbehållare wink.gif unsure.gif
krister
Ullet
Vaddå? Så kan man ju bara inte slänga ur sig utan att verifiera var man sett det. wink.gif wink.gif Hur såg dom ut då? Klumpiga eller?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har en självvattnande ampel i terracottafärgad plast den är på 5-7 liter(?) och har en reservoir på någon liter som jag köpt på jobbet för flera år sedan (har inte sett dem på jobbet på senare år men jag har efterlyst dem för jag vill ha någon till). Förr hade Willab dessa amplar men jag kan inte hitta dem på deras hemsida iår.

mejram
Jag köpte både amplar och väggamplar med vattenreservoar på Plantagen för några veckor sedan. Är väl mest tänkt för utomhusbruk, men ändå. Hammarplast är märket och mina är i terracottafärgad plast, tror att det fanns fler färger.
noora
Apropå detta: Är det någon som har provat såna där kristaller som suger upp och lagrar vatten? Är de ett fungerande alternativ till självvattnande krukor?
kristerh
CITAT (noora @ 15-06-2005, 11:02)
Apropå detta: Är det någon som har provat såna där kristaller som suger upp och lagrar vatten? Är de ett fungerande alternativ till självvattnande krukor?

Jag har testat dem och är nöjd, de suger åt sig ordentligt med vatten
och krymper vartefter jorden torkar.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon