Jag håller på och rensar mina rabatter men ibland vet jag inte om det är ogräs eller inte. Har bla en växt med blå små blommor som ser söt ut, men om det är något som sprider sig vill jag inte ha den. Vissa dagar är det hellre fria än fälla och andra dagar rensar jag bort allt.
"Korsmos Ogräsplanscher" NoK, kom ut nångång på 70-talet men har man tur kan man hitta den på antikvariat. Visar ogräsen både över och under jord, vilket ger bra tips om hur man kan åtgärda dom.
Mycket bra! Rekommenderas varmt till alla ogräsintresserade
Susanne i Linköping
14-06-2005, 21:22
Något modernare är den lilla boken "Ogräs på åker och i trädgård" från år 2000, förf. Bengt Weidow. Tyvärr verkar den främst inriktad på åkerogräs, och flera av mina ogräs finns inte bland de 53 arter som visas i boken. Den tar heller inte upp hur man bekämpar ogräsen, även om man kan gissa sig till en del av vad som står om rotsystem och spridning.
Den visar dock ogräsen bra i olika utvecklingsstadier och missar varken kirskål, knölklocka eller kvickrot så helt bortkommen är den inte. Däremot saknar jag åker- och snårvinda samt nejlikrot.