Full version: Flytta rosor
MB1965
Jag mpste flytta en gammal rabattros - när är bästa tidpunkten?

I september måste det nya lilla "sophuset" vara klart- Göteborgs kommun vägrar hämta om det finns höjdskillnad nu när de byter till rullvagnar....suck. Jag ahr ingen aning om hur man gör det råttsäkert.

Mvh
Kajsa
September hade varit en bra tid, men då går det inte, gräv upp den nu försök att inte skada rötterna. Har flyttat en buskros idag och den var tre år, det var djupa rötter men det gick, vattna mycket, ev skugga den en tid tills den hämtat sig.
Cellestine
Jag har också flyttat på rosor och det har gått bra , då var en del äldre och en del nyare , det är bara att man som förra skrev vattnar varje dag och använder rosjord smile.gif rolleyes.gif
Lena N
När jag flyttar växter vid fel tid (det är oftast då jag flytta dom) så gräver jag den nya planteringsgropen innan jag gräver upp växten. Så fyller jag planteringsgropen med vatten så att jorden är mättad med vatten och inte konkurrerar med plantan om vattnet.

Plantan ska givetvis också vara vattnad i god tid före uppgrävningen. När plantan ställts i den nya planteringsgropen fyller jag lite mer än halvvägs med jord och vattnar rikligt igen för att vattnet ska hjälpa jorden att sluta tätt kring rötterna. Slutligen fyller jag gropen med återstående jord utan att vattna mera.

Med en sådan "sommar" som vi har nu behöver man sedan inte vara så speciellt flitig med vattningen.

Att bara gräva ner växten och sedan vattna ovanpå jorden är en riskabel metod oavsett tidpunkt. tongue.gif
MB1965
Denna rosplanta är från 1980 ungefär.

Nå- jag tar era råd, tack biggrin.gif- vattnar regelbundet före flytt, flyttar till förvattnad grop osv. Skall man beskära rosen före flytten med? Får flytta stockrosor, 50 tulpanlökar, liljorna med. ( bära släpa gräva gräva sad.gif

det är trist att tvångsflytta saker. frivilligt grövande och flyttande är härligt rolleyes.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon