Hej. Jag har sått lupiner bakom en rabatt och fick höra att den inte kommer första året, vad menar de? Att den inte kommer alls eller att den kommer, men inte blommar? Kan man sätta en ettårig där i år så länge eller stör de varanda?
MVH Anic
Louise i Göteborg
14-06-2005, 10:38
Den "kommer", men blommare (troligen) inte föränn nästa år. Du kan sätta sommarblommor intill men inte på.
De blir pyttesmå första året. Jag vill minnas att mina blev bara en liten stängel <15 cm, med ett litet lupinblad på. Så visst går det att sätta ettåriga där, se bara till att du vet var du har dina lupiner, så de inte råkar trampas ner eller rensas bort - så små blir de. (Så små blev mina i alla fall!)
Jag sådde och fick fina blommande lupiner samma år
Oh boy! Mina var typ micro första året. Men nu undrar jag, kanske det var ettåriga lupiner, som blommade samma år som de såddes?
kerstin z5-6
14-06-2005, 16:27
Om man förkultiverar dem tidigt så hinner de blomma år ett
Förkultiverade inte mina förra året och dom har även kommit upp iår! Så dom kanske trivdes bra då
Katarina H
15-06-2005, 09:24
Mina lupiner är förtjusta i att växa i sandblandad jord, kanske det är något som gör att de trivs och växer fort. Vet inte hur din jord är, men det är ett tips att "sanda ned" jorden.
CITAT (Katarina H @ 15-06-2005, 10:24)
Mina lupiner är förtjusta i att växa i sandblandad jord, kanske det är något som gör att de trivs och växer fort. Vet inte hur din jord är, men det är ett tips att "sanda ned" jorden.
Vi har våra i styv lerjord och de är mer eller mindre som ogräs. De stormtrivs ......
Katarina H
16-06-2005, 13:46
Ja ... Odla skriver att de trivs i mager kalkfattig jord
Odla.nu och Naturhistoriska skriver bl.a om olika sorters
Naturhstoriska riksmuseet det jag vet är att mina trivs ...
Blir påsarna med jordförbättringslupiner också flerfärgade, eller blir dom bara blå?
/Sara
Jordförbättringslupinerna tror jag blir bara blå, enligt bilden på påsen i alla fall. (De jag sådde förra året försvann ju flera under vintern, och jag vet nu inte vilka de är, och vilka som fanns sedan tidigare...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.