Victoria
14-06-2005, 11:12
Hej,
Jag har en rabatt med massor av olika blommor i och just på pionknopparna verkar myrorna ha hittat något intressant. Jag skakar och blåseer bort dem, men de kommer tillbaka. reten av blommorna låter de vara. Gör de någon skada där, ska jag bespruta eller göra något annat med dem. Vad isf och MED vad? Eller kan man låta dem vara?
Låt dom vara dom gör ingen skada, rentav lite nytta.
Jag tog några kort på det- kolla mina trädgårdsbilder
Susanna
14-06-2005, 16:46
Kolla bara att det inte finns bladlöss på blommorna. Där det finns myror brukar det finnas löss.
Vi har alltid myror på våra pionknoppar men jag har aldrig sett löss på dem.
Majsan84
14-06-2005, 21:25
Även min mammas pioner vid sommarstugan brukar vara fulla med myror. Ser lite halvläbbigt ut medan de är knoppar, men när blommorna slår ut ser man inte myrorna längre. Och som föregående talare har sagt så verkar de inte göra någon skada.
fruberglund
14-06-2005, 21:30
Myrorna älskar det klibbiga ämnet som finns på knoppen och hjälper faktiskt till att göra så att knoppen slår ut.
Mina myror får applåder när de är på pionknopparna
Majsan84
14-06-2005, 21:31
Där ser man. Det skall jag hälsa min mamma, för hon tycker också att de ser lite läbbiga ut.. Eller så är det så att JAG tycker det, men att hon inte bryr sig... minns inte...
fruberglund
15-06-2005, 06:18
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.