Full version: Mer om lupiner
olgak
Jag sådde förra året "vanliga" blå lupiner (ur en påse som såldes för gröngödslingssyfte - massor av frö för typ 20 kr) och så sådde jag "Tutti frutti" (från Thomson and Morgan). På hösten grävde jag upp dem och satte dem på andra platser. Det var ju inte så svårt, för plantorna gick att ta hela och hållna inklusive roten med en jord-koka, så jag kände att jag störde dem inte mycket. Det var långt till frosten när jag flyttade dem, så de hade tid på sig också på det nya stället. Men de flesta verkar inte ha klarat detta!! Besvikelse. Vad kan ha gått snett med mina sådda lupiner?

Och nu har jag gjort samma sådder igen. Ska jag vänta till nästa vår med att flytta ut dem? Skulle jag ha sått dem i krukor i stället (för sent nu...)?
Magdis
hmmm, jag har för mig att jag läst att Lupiner inte gillar att bli flyttade så det kanske var det som ställde till det iallafall. Fast jag vet inte säkert, kanske nån annan har nån bra förklaring.
Rossi
CITAT (olgak @ 14-06-2005, 12:22)
Jag sådde förra året "vanliga" blå lupiner (ur en påse som såldes för gröngödslingssyfte - massor av frö för typ 20 kr) och så sådde jag "Tutti frutti" (från Thomson and Morgan). På hösten grävde jag upp dem och satte dem på andra platser. Det var ju inte så svårt, för plantorna gick att ta hela och hållna inklusive roten med en jord-koka, så jag kände att jag störde dem inte mycket. Det var långt till frosten när jag flyttade dem, så de hade tid på sig också på det nya stället. Men de flesta verkar inte ha klarat detta!! Besvikelse. Vad kan ha gått snett med mina sådda lupiner?

Och nu har jag gjort samma sådder igen. Ska jag vänta till nästa vår med att flytta ut dem? Skulle jag ha sått dem i krukor i stället (för sent nu...)?

Du skriver inte i vilken växtzon du bor i men hos oss som bor i zon 1 är lupiner mer eller mindre som ogräs. Det kvittar i princip hur de misshandlas så växer de så det knakar ändå. Varje år när de har blommat klart måste jag gå och plocka bort frökapslarna för att förhindra att de ska sprida sig överallt. Sen klipper jag över dem med gräsklipparen - rätt av - men de kommer så snällt året efter ändå. Står ute hela vintern som du kanske förstår då.

Jag har ingen aning om hur härdiga lupiner är men jag utgår ifrån att du bor i en mycket högre växtzon då, kan det stämma?
olgak
Jag bor i zon II!
Rossi
CITAT (olgak @ 14-06-2005, 12:45)
Jag bor i zon II!

Då tycker jag inte att det borde vara några problem. Våra är ju totalt "överhärdiga" (kan man säga så smile.gif )

Vad kan skilja våra förhållanden åt då förutom att du väl har lite kallare? Våra står i lerjord. Vad har du för jord? Det kanske är där skon klämmer?
kerstin z5-6
Nja .. de är ogräs , men har pålrot ...flytt gillar uppvuxna plantor inte alltid, däremot frösår de sig o poppar upp där de behagar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon