Full version: Prydnadsväxter
olgak
När man sår perenner eller tvååringar direkt ute, är det allmännt så att de har svårt att tåla att man flyttar dem på hösten? När ska man flytta dem till sitt "rätta" ställe? Eller är det bättre att så dem i små krukor som får stå ute över sommaren?

Jag har ställt samma fråga om specifikt lupiner i "prydnadsväxter", men jag undrar över detta ö h t, hur ska man tänka? (P g a platsbrist inne och inget växthus, har jag svårt att dra upp plantor under våren, det blir ute-sådd som gäller för mig, i stort sett.)
kerstin z5-6
har även svarat i din lupinfråga smile.gif
Växter med pålrot gillar inte flytt -exempel på sådana är förutom Lupiner, brudslöja , stormhatt , vallmo , Baptisia ,Eryngium -tex alpmarton mfl ..
Generellt borde utesådd - så i krukor eller byttor i feb mars -linda frostväv eller täck mot uttorkning med plast-ställ ut- -de gror i april maj ,beroende på var du bor ..
Vakta sådden så den inte torkar ut -en plastback i skugga är bra
Skola ut i småkrukor,när de grott o ställ på skuggig plats eller gräv ner -kruka o allt i kallbänk eller land -för slutlig placering i augusti -när de växt till bra storlek ..
Vallmo kan man direktså på plats ..övriga enl ovan
smile.gif
Elizabeth
Jag har en hemsnickrad låda, något större än en pallkrage som fungerar som en barnkammare för mina småtingar som jag jag sår inomhus och flytar dit efter avhärdning. Fungerar bra. De kan växa till sig i lugn och ro där. Jag brukar plantera ut dem på rätt ställe runt augusti/sept, beroende på hur stora de växer till sig under sommaren.

I år sådde jag bl a akleja, malva (perenn), näva mm på det sättet och de blev stora rätt snabbt så malvan planterades ut på det rätta stället redan för 2 v. sedan, och akleja och nävor nu i helgen, fast egentligen skulle de två sistnämnda kunna stått i lådan någon månad till, men fick flytta p g a platsbrist - sallaten frodas i år och breder ut sig ordentligt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon