|
kristerh
14-06-2005, 11:56
Var där igår och fick betala 3,470:- hade bitit bort 2 st flisor på 2 olika ställen, det tog ca 20 min att fixa innan dess gjordes en undersökning á 525.- puts och tandstensborttagning 525:- lagningarna kostade 1.210st tot 3.470:- varav sjukkassan betalade 366:- kvar för mig att betala var 3.104:- vad har en tandläkare för timpenning tro, totala tiden jag lagt ner hos tandläkaren är ca 45 min. varför måste det vara så dyrt? tur att man hade fått skattepengar. krister
Usch, ja, det är dyrt.
När det gäller tandläkarens timpenning så kan jag i alla fall trösta dig med att det är ingenting jämfört med dem som vi har i juridikbranschen (är själv där .....).
Om man är under 40 år kan man teckna en försäkring två år framåt i taget och det är tandläkaren som bedömer vilken riskkategori man tillhör. Har man dåliga tänder får man betala en högre månatlig premie. Jag fick erbjudandet ifjor men nappade inte. Har, ta i trä, inga problem med tänderna och vanlig undersökning ingår inte i försäkringen. Hursomhelst, så hade försäkringen bara gällt i två år för mig - det gick att teckna försäkringen när man var 39 och då gällde den till man var 41 även om gränsen var vid 40. Om ni förstår vad jag menar.
Lycka till med gaddarna framöver!
farbror B
14-06-2005, 12:26
Jag var hos min tandläkare (doktor Mengele ...) 96... Tror ni det är dags snart igen?
CITAT (farbror B @ 14-06-2005, 13:26) Jag var hos min tandläkare (doktor Mengele ...) 96... Tror ni det är dags snart igen? 96!? Kära hjärtanes ..... Har du tandläkarskräck, eller?
kristerh
14-06-2005, 12:39
CITAT (farbror B @ 14-06-2005, 13:26) Jag var hos min tandläkare (doktor Mengele ...) 96... Tror ni det är dags snart igen? Det borde nog vara din tur att bidra till deras försörjning krister
Det är ju populärt att göra tandläkarbesök i Estland och Polen numera. För större jobb kostar det ca 1/3-1/2 mot vad det kostar i Sverige http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9359157.asp
CITAT (KURT @ 14-06-2005, 13:58) Det är ju populärt att göra tandläkarbesök i Estland och Polen numera. För större jobb kostar det ca 1/3-1/2 mot vad det kostar i Sverige http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9359157.asp Då BITER jag nog hellre i det sura äpplet och betalar .....
GoSatta
14-06-2005, 13:01
Jag går till min tandläkare i bangkok, otroligt mycket billigare.
undersökning 350Bath (62:-) lagning 300 - 400 Bath (53 - 71:-) rycka tand 250Bath (44:-) ta bort tandsten och puttsning 650Bath (115:-)
Efter som jag ändå åker dit varje år så spelar inte resans pris någon roll så där finns det stora pengar att tjäna.
Går man till en "turist" tandläkare eller till något av dom stora privat sjukhusen är priset ungefär det dubbla men fortfarande otroligt mycket billigare då ändå.
CITAT (KURT @ 14-06-2005, 13:58) Det är ju populärt att göra tandläkarbesök i Estland och Polen numera. För större jobb kostar det ca 1/3-1/2 mot vad det kostar i Sverige http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9359157.asp äts inte vinsten upp av biljettpriset? föresten så ska väl försäkringskassan betala en del av den räkningen också, nu när vi är med i EU?
Inga från Närke
14-06-2005, 22:05
Ja det ska gudarna veta att det är dyrt. Var iväg akut idag hade fått en inflamation i en tand. Röntgen, spolning med koksaltlösning och recept på penselin det kostade mig 725 kronor. Men vad ska man göra man måste ju försöka ha sina tänder kvar så länge det går. Synd att man inte är som vissa djur det växer ut nya när de blir nedslitna. Tyvärr så väntar mig större kostnader framöver. Har så dåliga tänder och min brygga har börjat att ge sig så det måste ut snart allt i överkäken och jag kan inte ha vanlig protes tyvärr p.g.a av att mitt tandben har försvunnit nästan på en del ställen så en protes kan inte sitta kvar så det får bli titanskruvar m.m. och då kostar det ca 15-20000:- för mig personligen för bara överkäken. Så det gäller att börja spara redan.
kristerh
15-06-2005, 11:59
CITAT (Inga från Närke @ 14-06-2005, 23:05) så det får bli titanskruvar m.m. och då kostar det ca 15-20000:- för mig personligen för bara överkäken. Så det gäller att börja spara redan. kostar det inte mer? har för mig att det priset gäller för en tand, har en kollega på jobbet som skall byta sin ena framtand som sitter på nån slags brygga till stifttand (implantat med titanskruv) och det skulle kosta ca 22000:- krister
CITAT (kristerh @ 15-06-2005, 12:59) har en kollega på jobbet som skall byta sin ena framtand som sitter på nån slags brygga till stifttand (implantat med titanskruv) och det skulle kosta ca 22000:- krister Groteskt dyrt!
CITAT (Rossi @ 15-06-2005, 13:10) Groteskt dyrt! visst är det jag åkte på 48000 för tre framtänder och då betalade ändå folksam 50% av kostnaden
fruberglund
15-06-2005, 12:46
Ska passa på att gå nu innan jag fyller 30...för då blir det dyrare! Mannen gick nu efter han fyllt 30 och det var svindyrt...har inte tyckt att det har varit så dyrt innan, får visst nån sorts "ungdomsrabatt" innan man fyller 30  Ack ja, farväl kära ungdom
Inga från Närke
04-01-2006, 23:17
Har letat upp en gammal tråd som ni ser. Har fått tid till undersökning och röntgen för eventuell titaninplantat. I kallelsen stod det att jag skulle vara beredd på att det kostade pengar ca 1950:-. Man kan hålla sig för skratt, 1950,00 för undersökning och röntgenplåtar+resan till Örebro. Tur man har lite timmar att ta ut från jobbet annars blev det förlorad arbetsinkomst också. Men nu börjar det rulla igång förhoppningsvis både med undersökning och pengar  . Tur att man inte är rädd att gå till tandläkare. Det jag är mest orolig för är den tid jag måste gå tandlös hur det påverkar mig som är glad i mat och om jag får vara sjukskriven för det är ju inte roligt gå till jobbet tandlös. Är det någon här som varit med om utdragning av alla tänder och sedan satt in titaninplatat????????????
CITAT (Inga från Närke @ 04-01-2006, 23:17) Har letat upp en gammal tråd som ni ser. Har fått tid till undersökning och röntgen för eventuell titaninplantat. I kallelsen stod det att jag skulle vara beredd på att det kostade pengar ca 1950:-. Man kan hålla sig för skratt, 1950,00 för undersökning och röntgenplåtar+resan till Örebro. Tur man har lite timmar att ta ut från jobbet annars blev det förlorad arbetsinkomst också. Men nu börjar det rulla igång förhoppningsvis både med undersökning och pengar  . Tur att man inte är rädd att gå till tandläkare. Det jag är mest orolig för är den tid jag måste gå tandlös hur det påverkar mig som är glad i mat och om jag får vara sjukskriven för det är ju inte roligt gå till jobbet tandlös. Är det någon här som varit med om utdragning av alla tänder och sedan satt in titaninplatat???????????? ja..jag du behöver bara vara tandlös i tio dagar, medans inplantatets op.sår läker du får en provisorisk protes så du slipper det. har du tur, får du både inplantatet och tänderna samtidigt det är en ny metod som dom börjat med sedan jag fick mina förra året lycka till
*Felix matte*
04-01-2006, 23:37
Inte utdragning men väl broinsättning... skitjobbiggt och dyrt så man baxnade... Tre tänder... pga en utdragen fick de två intill slipas ner för att fästa den i mitten.. kostade cirkus 11.500 kronor för många år sedan. Tandvården är numera en lyxvara.
Hannele
04-01-2006, 23:53
Jag har sagt till sönerna, att de ska skaffa en fru med bra tänder - och körkort.
Ophelia
05-01-2006, 13:38
Billigaste sättet är att sköta sina tänder och regelbundet gå till tandläkare/hygenist för att slippa få en massa tråkigheter. Sedan är det ju trevligt att vara fräsch i munnen. Lägger gärna pengarna på det.
kerstin z5-6
05-01-2006, 15:46
Ett remissbesök på specialklinik -ex ortoped kostar 3 948 kr Varav du betalar en liten summa -Problemet är väl snarare att munnen av någon anledning upphör att vara en del av kroppen , så fort "sjukvården" kallas tandvård ....
Inga från Närke
05-01-2006, 20:09
CITAT (Ophelia @ 05-01-2006, 13:38) Billigaste sättet är att sköta sina tänder och regelbundet gå till tandläkare/hygenist för att slippa få en massa tråkigheter. Sedan är det ju trevligt att vara fräsch i munnen. Lägger gärna pengarna på det. Jag sköter mina tänder. Går till hygenisten 2 ggr/år och till tandläkaren 1 gång/år och vid behov. Har gjort det ända sedan jag fick börja betala själv. Har sällan hål. Borstar flera ggr/dag med eltandborste och små "flaskborstar" men jag hör till dem som det inte hjälper på tyvärr hur mycket jag än sköter mig. Har alltid fått beröm att det är rent och snyggt. Att mitt tandben försvinner och mina tänder blir inflamerade så jag inte får behålla dem har inte med min dåliga tandhygien att göra enligt min tandläkare utan andra saker. Idag har jag bara 2 tänder som håller en brygga och det är de som snart inte har något fäste i tandbenet och måste tas bort. Sedan har jag en väldigt ojämn gom så en vanlig protes sitter inte kvar, därav denna dyra lösning tyvärr.
Inga från Närke
05-01-2006, 20:12
CITAT (pejori @ 04-01-2006, 23:27) du behöver bara vara tandlös i tio dagar, medans inplantatets op.sår läker  :) du får en provisorisk protes så du slipper det. har du tur, får du både inplantatet och tänderna samtidigt det är en ny metod som dom börjat med sedan jag fick mina förra året  :wub: lycka till Har en arbetskamrat vars mamma har gått flera månader innan nya tänder sattes på plats. Får hoppas att jag har tur som du säger.
Inga från Närke
05-01-2006, 20:14
CITAT (Hannele @ 04-01-2006, 23:53) Jag har sagt till sönerna, att de ska skaffa en fru med bra tänder - och körkort. :P Ett bra förslag Hannele. För det blir nog inte billigare om inte lågpriskedjorna sprider sig. Eller att man åker till Polen.
*Felix matte*
05-01-2006, 20:17
CITAT (Ophelia @ 05-01-2006, 13:38) Billigaste sättet är att sköta sina tänder och regelbundet gå till tandläkare/hygenist för att slippa få en massa tråkigheter. Sedan är det ju trevligt att vara fräsch i munnen. Lägger gärna pengarna på det. För min del handlade det inte om dålig tandhygien... jag bet av en tand när jag skulle få upp korken i en parfymflaska.... dåförtiden alldeles i början av sjuttiotalet så drog min (privat) tandläkare ut det som var kvar av tanden jag tyckte det var hemskt men han förklarade att det inte var annat att göra. Ett par år senare fick jag på folktandvården veta att gluggen kunde täppas med en bro... sagt och gjort... men det hade blivit betydligt billigare om jag fått behålla tandbiten m rot och fått dit en krona.
Ophelia
05-01-2006, 20:32
Nu är det väl inte så att ALLA har jätteproblem med sina tänder p g a att man inte förebygger. Det jahg skrev handlade om mig och de jag känner i min omgivning och våra prioriteringar. Ramlar man och slår av en tand så är det ju skit sak samma hur duktig man är att sköta sina tänder eller om han har en tandsjukdom. Tyvärr har jag upptäckt vid samtal med människor runt omkring mig att det inte är set största problemet utan det är att man bortprioriterar förebyggande tandvård.
Herregud...givetvis kan man ju inte bortse från allt. Det trodde jag att det var uppenbart.
Gunvor Nilsson
05-01-2006, 20:39
Har ni inte hört talas om dom polska tandläkarna som kommit till Stockholm. Jag har en bekant som bor uppe i Lappland och hon har bokat tid via internet på City Dental i mars (hon hade kunnat få komma mycket tidigare men det passade inte henne) för undersökning. Själv går jag hos en privattandläkare sen 1974 och har betalat över 700 för att ta bort lite tandsten - det här verkar vara billigare! /Gunvor
Anki på Öland
05-01-2006, 20:41
CITAT (Ophelia @ 05-01-2006, 20:32) Herregud...givetvis kan man ju inte bortse från allt. Det trodde jag att det var uppenbart. Tandlossning i Sverige beror till största delen på arv inte på slarv! Anki
Inga från Närke
05-01-2006, 20:48
CITAT (Ophelia @ 05-01-2006, 20:32) Det jag skrev handlade om mig och de jag känner i min omgivning Du får ursäkta men det framgick inte att det handlade om dig snarare att det nästan var ett pyttelitet påhopp att jag (vi) inte sköter tänderna. Men det är OK med din förklaring så det är glömt. Har haft helbrygga i drygt 20 år (då en kostnad på 30000:-) men har nu fått kapa den undan för undan och det återstår då bara 2 tänder som håller bryggan som består idag av bara 8 tänder framtill. Resten är bortsågat. Det är de 2 som då håller denna brygga som håller på att lossna eftersom de inte har något fäste kvar snart, därför denna åtgärd. Nog om mina tänder kanske återkommer den dagen det blir aktuellt med en liten dagbok.
Inga från Närke
05-01-2006, 20:52
CITAT (Gunvor Nilsson @ 05-01-2006, 20:39) Har ni inte hört talas om dom polska tandläkarna som kommit till Stockholm. Jag har en bekant som bor uppe i Lappland och hon har bokat tid via internet på City Dental i mars (hon hade kunnat få komma mycket tidigare men det passade inte henne) för undersökning. Själv går jag hos en privattandläkare sen 1974 och har betalat över 700 för att ta bort lite tandsten - det här verkar vara billigare! /Gunvor Jo visst har jag hört om detta men när det gäller längre behandlingar så är det ju svårare att åka längre sträckor eftersom det kräver en del återbesök förmodar jag. Anki på Öland Tack för att du hjälper till att förklara
CITAT (Inga från Närke @ 05-01-2006, 20:52) /Gunvor Jo visst har jag hört om detta men när det gäller längre behandlingar så är det ju svårare att åka längre sträckor eftersom det kräver en del återbesök förmodar jag. Anki på Öland Tack för att du hjälper till att förklara  ja det kräver åtskilliga besök tänderna ska ut...avgjutningar ska göras färgen ska provas och inplantatet läkas innan man får sina läkdistanser sedan ska tänderna sruvas fast i distanserna och vid nästa besök justeras det blir många besök och tar lång tid
Inga från Närke
05-01-2006, 20:59
CITAT (pejori @ 05-01-2006, 20:56) tänderna ska ut...avgjutningar ska göras färgen ska provas och inplantatet läkas innan man får sina läkdistanser sedan ska tänderna sruvas fast i distanserna och vid nästa besök justeras det blir många besök och tar lång tid  Nu är det bara 2 st tänder som ska ut så det är lugnt, men sedan är resten av behandlingen kvar.
En f d svärfar hade en tandläkare som missat  långt gången tandröta i alla hans tänder. Han fick dra ut varenda tand i munnen och få implantat. Vilken smärta, både fysiskt, psykiskt och för plånboken.
Gunvor Nilsson
05-01-2006, 21:04
Om efterfrågan finns så är det väl inte enbart till Stockholm som de polska tandläkarna kan söka sej. Och slår försöket väl ut här så blir det väl de svenska tandläkarna som får sänka sina taxor. Konkurrens ar inte av ondo.
/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|