|
....arbetshandskar?
Jag tycker att man får så dålig finkänsla när man använder arbetshandskar så jag slarvar rätt mycket. Igår var jag ute och rensade i flera timmar och utsidan på mina pekfingrar är skrovliga och mår inte så bra idag.
Hur gör ni?
Magnolia
14-06-2005, 12:19
Utan! Och sedan svär jag åt min dumhet efteråt...
Har aldrig använt handskar tidigare. Men nu när jag håller på att rensa och röja på ställen där det finns mördarsniglar så använder jag faktiskt handskar. De är äckliga nog att se på, jag vill inte känna på dem oxå
Caprice
14-06-2005, 12:20
Grovjobb = handskar Finjobb = ej handskar..
Caprice
farbror B
14-06-2005, 12:22
Jag vill helst rensa i rabatten utan handskar, eftersom jag tycker som du, Rossi, att händerna är ena rackarns bra instrument. Gräver gärna i rabatten genom att forma handen till en klo och bara borra mej ner..
Upptäckte däremot häromdagen, att det i komposten fanns glasbitar..
Har också använt händerna vid murning, vilket inte alls rekommenderas!! Kalken i bruket torkar ut händerna så dom blir helt grå, efter en exponering på kanske fem minuter sammanlagt! Sen flagnar hela handflatan....
Klättrar på stegar, snickrar osv alltid med handskar på.
Louise i Göteborg
14-06-2005, 12:24
Tidigare - aldrig nånsin handskar. Nåja kanske de första minuterna på ett trädgårdspass, sedan av med en gång. Ingen känsla alls. Mina händer och naglar såg ut därefter.
Numer måste jag, mina naglar lossnar annars (sant!). Så jag har inskaffat flera par jättedyra trägårdshanskar för olika ändmål. Dessa funkar, ger bra känsla osv..
Som med nästan allt här i världen - man får det man betalar för.
CITAT (farbror B @ 14-06-2005, 13:22) Gräver gärna i rabatten genom att forma handen till en klo och bara borra mej ner.. Låter mysigt men det är inte alltid så lätt i den skånska styva leran kan jag berätta.
Hannele
14-06-2005, 12:31
CITAT (Rossi @ 14-06-2005, 13:16) Jag tycker att man får så dålig finkänsla när man använder arbetshandskar Det finns så många olika sorters handskar, man använder ju inte samma till allt. Till ogräs är bäst tunna ridhanskar av tyg med gumminoppar. (Finns liknande i trädgårdsaffären, men de är lite otympligare.) Ogräs fastnar perfekt, glider inte.  Man kan ha flera olika handskar i "verktygsbältet". P.S. Hamnar allt småprat om trädgård i Småprat nu?
Caprice
14-06-2005, 12:38
CITAT (farbror B @ 14-06-2005, 13:22) Har också använt händerna vid murning, vilket inte alls rekommenderas!! Kalken i bruket torkar ut händerna så dom blir helt grå, efter en exponering på kanske fem minuter sammanlagt! Sen flagnar hela handflatan....  [/color][color=orange] Det misstaget har jag med gjort... Skinnet på tummen flagnade av så mkt att det började blöda och blev en liten inbuktning.. Tittade nu på mitt fingeravtryck, och ser att det ser lite konstigt ut just där... Får passa mej så jag inte hamnar i polisens fingeravtryckregister, de kommer att känna igen mej lätt... Caprice
kristerh
14-06-2005, 12:41
Jag har kommit på att det är bra att använda hanskar när man rensar ogräs eller gräs, man får bättre grepp. krister
Det kan nog skilja på vilken jord man har också. Vi har styv lerjord och att rensa ogräs när det är torrt (läs betong) är inte att tänka på. Nu går det väldigt bra när det är blött i marken men för varje strå man drar så måste man ändå vara försiktig och känna efter så att man får upp hela roten så att inte strået bryts av. Det är lättare att känna UTAN handskar tycker jag.
Mina föräldrar har sandjord och där krävs inte samma finkänsla upplever jag det som. Där kan man dra upp strået enkelt - det sitter inte fast som i leran.
wolkenkrabber
14-06-2005, 12:56
CITAT (Rossi @ 14-06-2005, 13:16) ....arbetshandskar?
Jag tycker att man får så dålig finkänsla när man använder arbetshandskar så jag slarvar rätt mycket. Igår var jag ute och rensade i flera timmar och utsidan på mina pekfingrar är skrovliga och mår inte så bra idag.
Hur gör ni? tänkte ställa denna frågan igår med en poll jag kör utanhandskar, man får ett bättre jobb jord, lite skit undernaglarna får man allt ta
Lady Hamilton
14-06-2005, 13:00
Jag använder tunna latexhandskar när jag håller på med plantering i jord och ofta den tunna och billigare sortens trädgårdshandskar till övriga arbeten.
Jag funderade först lite på varför man skulle ha arbetshandskar när man kör bil... Jag har om jag hittar dem när jag behöver dem eller om det finns brännässlor där jag ska rensa..
Arbetshandskarna på!!
Vad kul att du ställer den frågan Rossi, jag hade tänkt göra samma sak. Jag använder så gott som aldrig handskar. Jag borde nog göra det när jag gräver t.ex men jag är alltid så ivrig att sätta igång att jag glömmer hämta dem. Plantera frösådda plantor går ju praktiskt taget inte med handskar på, det skulle vara kirurghandskar i så fall. Man blir ju så klumpig. Jag började med att gräva planteringshål med en liten spade iallafall men till slut grävde jag med händerna. Att ha handskar när man påtar i jorden är som att äta kolan med papperet på, har jag kommit fram till. Jag VILL bli skitig!
rabalder
14-06-2005, 13:15
Jag arbetar oftast utan handskar. Särskilt i trädgården. Sedan står jag i affären, med mina arbetshänder. Jag tycker att man kan vara stolt över att ha händer som orkar jobba! huvudsaken är att de är rena. Sedan använder jag till fest, lösnaglar ibland, och nagellack. det ser fint ut då tycker jag!
Ja, jag är inte heller rädd för lite smuts under naglarna men det är lite jobbigt när huden blir så torr, sårig och uppruggad .....  Jag smörjer och smörjer och smörjer och smörjer ....
Heddas matte
14-06-2005, 13:26
det mest hopplösa är ju att hitta dom rackans handskarna.. dom är ju aldrig där man behöver dom. men jag vill gärna ha handskar vid grovjobb eller när man blöter ner sig mycket... såna där gröna med räffligt plastöverdrag är dom bästa då och när man håller på med taggiga växter, tycker jag.
Jag använder arbetshandskar när jag hanterar flisigt trä, stockar eller illasinnade växter som tistlar och brännässlor. Bra vid brutal ogräsbekämpning också, hatar att skära mig på gräs mellan fingrarna. Annars föredrar jag utan, blir mer känsla så. Ibland smörjer jag in händerna med såndär kräm som heter nåt i stil med "Hand shield" eller nåt...kommer inte ihåg namnet. Gör att det mesta lossnar enkelt efteråt. Trädgårdsarbete ger mig inte torra händer, däremot handdiskning  Där borde jag nog använda handskar, men det är så fruktansvärt obekvämt.
Maria i Helsingborg
14-06-2005, 13:34
CITAT Ja, jag är inte heller rädd för lite smuts under naglarna men det är lite jobbigt när huden blir så torr, sårig och uppruggad ..... Jag smörjer och smörjer och smörjer och smörjer .... Så är det här också - så därför har jag börjat - med visst motstånd eftersom man vill vara "nära" naturen att använda handskar. Olika par, för det arbete som ska utföras. Jag har tröttnat på att visa fram mina "spruckna" och jordslagna fingrar. Särskillt som jag arbetar inom vården, tycker iaf jag att det ser ofräsch ut.
Hannele
14-06-2005, 13:45
CITAT (Pirum @ 14-06-2005, 14:28) Ibland smörjer jag in händerna med såndär kräm som heter nåt i stil med "Hand shield" eller nåt...kommer inte ihåg namnet. Gör att det mesta lossnar enkelt efteråt. Man kan köpa på apoteket, exempelvis Atrix Industri Petrogard. Toppen. Även när man jobbar med bilar, olja, lagar cykel.
CITAT (Maria i Helsingborg @ 14-06-2005, 14:34) Jag har tröttnat på att visa fram mina "spruckna" och jordslagna fingrar. Särskillt som jag arbetar inom vården, tycker iaf jag att det ser ofräsch ut. Jag förstår dig Maria och dessutom kan det inte vara så hälsosamt med småsår på händerna när man jobbar i vården. Och har man sår på händerna är det ju inte så bra att stoppa dem i jord heller egentligen. I jorden finns ju massor med basselusker och har man av någon anledning sänkt immunförsvar så ska man vara väldigt försiktig med jord och sår.
Innan jag går och lägger mig på kvällen så använder jag en fet Aloe Vera-kräm som Fenja har haft vänligheten att skicka till mig. Den känns väldigt bra.
CITAT (Hannele @ 14-06-2005, 14:45) Man kan köpa på apoteket, exempelvis Atrix Industri Petrogard. Toppen. Även när man jobbar med bilar, olja, lagar cykel. Ja, det är väldigt bra. Ibland, när jag utsatt mig för lösningsmedel etc så brukar jag även smörja in händerna med Stokolan, en handkräm som även de mest bångstyrigt machoistiska männen kan använda utan att såra sin manlighet  Fast, Stokolan var ännu bättre förr, när den kom i metalltub. (Stokolan kan rekommenderas även till kvinnor antar jag, den är helt suverän) Mina, relativt begränsade, erfarenheter av diverse handkrämer etc är att ju mer man smörjer desto mer får man smörja... :/ Bäst är ju om huden själv kan fetta in sig, kanske borde man avsluta varje arbetspass i trädgården med en flådig pizza så kroppen inte behöver snåla på fettet
Jag använder kirurghandskar, tycker jag känner ogräset bra med dem. Dessutom vet jag alltid var jag har dem, ligger i en kartong. Köper på apoteket, tror det var hundringen för 100 st. mvh Berit
groowymama
14-06-2005, 15:20
Ibland handskar och ibland inte handskar.
Med!! Absolut!!!!
Använder aldrig handskar. Förutom på vintern då det är kallt  Fast nästa gång jag rengör ugnen så kommer nog handskar på. Jag mådde inte bra dagen efter.. underliga stickningar i munnen och andra ställen på kroppen.. Kände mig förgiftad. äckelvarning: Jo föresten.. Jag har faktiskt handskar på när jag ska köra rännspann i skitbrunnen... Bara för att sen ta av de när de blivit genomblöta in på händerna.. Inte kul att vara snusare då, hur ska man få in prillan i munnen utan att vidröra snusen med sina, bokstavligt talat, skitiga fingrar?
CITAT (Tjosan @ 14-06-2005, 22:01) Inte kul att vara snusare då, hur ska man få in prillan i munnen utan att vidröra snusen med sina, bokstavligt talat, skitiga fingrar? :D Du kanske skulle ta och tvätta händerna innan du stoppar in prillan?
Allt för ofta utan - vilket jag ångrar efteråt när händerna är torra och nariga och naglarna inte vill bli rena igen
CITAT (Milex @ 14-06-2005, 22:07) CITAT (Tjosan @ 14-06-2005, 22:01) Inte kul att vara snusare då, hur ska man få in prillan i munnen utan att vidröra snusen med sina, bokstavligt talat, skitiga fingrar? :D Du kanske skulle ta och tvätta händerna innan du stoppar in prillan?  Nja.. Inte läge att springa in och ut ur huset när man ser ut som man gör.. man skitar ju ner allt man tar i.. särskilt alla dörrhantag på väg in..
Blomstertanten
14-06-2005, 21:17
Utan !!!!!!!! För känslans skull
CITAT (Blomstertanten @ 14-06-2005, 22:17) Utan !!!!!!!! För känslans skull  Absolut! Annars känns det som att äta kola med pappret på
netaave
14-06-2005, 21:24
Kan inte jobba med handskar, varken ute eller inne vid städ/disk m.m. Så några liljevita mjuka har man ju inte precis....
anna_rispan
14-06-2005, 21:39
med handskar. känner mig naken om jag tar i en spade eller kratta eller vad som utan handskar. har skurhandskar när jag diskar o skurar. men händerna blir torra ändå. när man gräver i jorden med handskar blir de ju blöta o så vill jag ju tvätta händerna när jag ska äta o ha rast.... men slipper jord under naglarna i af.
fruberglund
14-06-2005, 21:42
CITAT (Caprice @ 14-06-2005, 13:20) Grovjobb = handskar Finjobb = ej handskar.. Samma här! Vill inte förstöra mina fina naglar som kostar 340:-/månad (påbyggnad på mina egna, har blivit som en drog och kan inte sluta  )
hmm....önskar nog att jag använde handskar oftare...har alla möjliga varianter att tillgå men jag kör väldigt spontant trädgårdsarbete och då finns de oftast inte med.. Men om jag planerar att gräva upp maskrosor så använder jag tunna latex....och ska jag klippa rosor så har jag tjocka vinterfodrade arbetshandskar...och ska jag rensa brännässlor så skulle jag faktiskt helst vilja ha insemineringshandskar som täcker hela armen.. upptäckte nu när sonen var på sjukhuset att även mina händer kunde se riktigt välvårdade ut...tom långa naglar hade jag fått...men det gick över häromdan när jag rensade ogräs
Inga från Närke
14-06-2005, 22:33
Jag använder handskar av lite olika slag. Vid finrensning av småogräs brukar jag använda tunna gummihandskar av typ som de har på sjukhus, då känner man det ungefär som att man inget har på händerna. Gör jag mera större grovrensningar använder jag gröver handskar med gummi eller liknande på.
MrNorth
15-06-2005, 07:46
för grovjobb och plantering och grävjobb, handskar. allt annat - utan.
Oftast handskar på men ibland åker den ena av när jag ska rensa kring fröerna som kommer upp. Till rosorna är det alltid hanskar på. När jag gräver i jorden så brukar jag ha handskar på särskillt om det finns daggmask. (I nyplanteringar när jag öst ner massor av ny fräsch jord som jag vet är daggmaskfri kan jag visst det köra utan.) Jag vill helst inte ta i dem med bara tassarna men de är små nyttodjur som jag välkommnar i min jord.
Ciczi
Utan, så jag går jämt med jordiga tassar  torvan
Monica M zon 4
15-06-2005, 09:11
Använder sällan handskar. Nån enstaka gång när jag ska göra nåt riktigt grovjobb eller strö ut blodmjöl åker dom på.
krellus
15-06-2005, 10:07
Japp, arbetshandskar på... dessutom är jag rädd för sorkfeber!
Biggan_
15-06-2005, 11:20
CITAT (krellus @ 15-06-2005, 11:07) Japp, arbetshandskar på... dessutom är jag rädd för sorkfeber!  Du kör med  i förebyggande syfte Jag kör utan  och tar risken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|