Full version: röda vinbär
Elizabeth
Jag var på landet i helgen (Dalsland, zon 3) efter 2 veckors uppehåll och blev väldigt förvånad och ledsen när jag upptäckte att hälften av bären på mina 3 vinbärsbuskar var borta. Buskarna ser mycket friska ut för övrigt, inga angrepp syns. Alla tre är stora och kraftiga, de glessas regelbundet och i augusti blev gödslade de med gödsel för bärbuskar, enl. doseringen på paketet.

Många av stjälkarna är helt bärlösa, på andra är en del av bären borta. sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif

Kollade hos grannen hur hans vinbärsbuskar såg ut. Han hade dock bara svarta vinbär som dessutom står något mer skuggat så de låg minst 3 v efter och var i den fasen då blomman förvandlas i en bär. Det var dock inga bärförluster där.

Vad kan detta elände bero på???

Jag har följande teorier:
1. Barnbus (dock det hade aldrig hänt något liknande tidigare)
2. Mycket kraftig regn. Grannen säger att det regnade en del, dock inte så extremt mycket. Jorden i rabatterna var fuktig när vi kom, men inte genomblött. Men det kunde ju regna kraftigt dock inte så mycket...
3. Buskarna orkade inte med så mycket bär och tappade en del av dessa. Det var verkligen MASSOR med bär på dem vid vårt förra besök för 2 v. sedan. Det såg nästan overkligt ut. I de flesta fall där det saknas bär är hela stjälken bärlös, det är bara en del av stjälkarna som det saknas ett par bär på. Ungefär hälften av stjälkarna saknas det inte bär på. Så jag menar att i så fall skulle bärförlusten vara ojämt spridd. Låter konstigt för mig.

Någon som upplevt något liknande? Eller har en förklaring?
Ina
Här är det fåglar, främst trastar, som ställer till det på det viset med vinbärsbuskarna. Är dom ett gäng kan dom länsa en buske ganska fort... Om man varit borta så dom inte blivit störda av massa människospring kan buskarna var tomma när man kommer hem.
Elizabeth
Äter de även helt gröna hårda bär?
Ina
Dom föredrar oftast att vänta till bären har mognat - svinnet är större då - men börjar ofta att nalla av vinbären innan dom är mogna.

Kan det vara nåt större djur, kanske rådjur? Bara en tanke....
Elizabeth
Nej, det såg inte som att det var ett större djur, det var i alla fall inga andra skador på buskarna... Och så skulle ett större djur ta förmodlingen framförallt bären som växte på utsidan av busken. Så var inte fallet...
Ina
Det låter ju mysko... Till och med trastarna brukar starta med dom mest lättåkomliga bären..

Är det nån annan här som har råkat ut för vinbärsstöld som kan lösa gåtan tro?
Kerstin
De glesa klasarna kan bero på dålig pollinering. Var det dåligt väder under blomningen, torka eller kanske rentav frost? Bin behöver bra flygväder. Humlorna som brukar vara flitiga i vinbärsblommorna är tåligare men är det för dåligt väder uteblir de också.

hälsar Kerstin
Elizabeth
Men det hade varit bär på de nakna stjälkarna, alltså måste de väl varit pollinerade. Eller är jag ute och cyklar?
Kerstin
Blommorna sitter ju på stjälkarna och utvecklas till bär om de blir pollinerade. Blir de inte pollinerade torkar blomfästena in och trillar av. Vissa år blir inte klasarna på mina vinbär fulla utan saknar bär f.a längst ut. Det här märks nog mer på röda och vita vinbär som ju kan ha långa klasar - svarta vinbär har ju ofta kortare klasar och kanske är de inte lika känsliga. Det här är min erfarenhet men det kan ju finnas fler förklaringar.

Du får hoppas på bättre tur nästa år men jag förstår att du är besviken i år.

hälsar Kerstin
Lajo
Jag har egen erfarenhet av detta. På vår koloni är det fåglar som plockar av bären. Det är främst duvor, men även trastar och kråkfåglar. De plockar av bären redan innan de har mognat. Man brukar hitta något enstaka bär på backen. Fåglarna går så gott som aldrig på svartavinbär, men rödavinbären blir helt renätna från bär om man inte har nät över.
/LJ
MB1965
duvor, bleh, de slukade de flesta av våra bär i fjol.

dags att köpa nät nu,,,
Elizabeth
Jag hade faktiskt misstänkt att det mest troliga var ett häfigt regn, men många av er antyder att det kunde varit fåglar. Ja, förmodlingen får jag aldrig veta orsaken. Tycker bara att det är lite kostigt att fåglarna i så fall inte tog de mest lätillgängliga bären, för det är faktiskt mest på de inre grenarna som det saknas bär på, fåglarna måste i så fall nästan "dykt in" i busken.

Hoppas bara att de hittar något smaskigare än äta än mina omogna vinbär.

wink.gif wink.gif wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon