Nanoo
Hej alla!

Ny här på forumet efter att ha läst lite i smyg... rolleyes.gif
Jag har nyligen glasat in en del av altanen och skulle vilja ha in lite grönska i form av bär eller frukt på buske eller träd som kan växa i kruka. Finns det?

Är lite nyfiken på persika och andra exotiska frukter men det kanske är lite väl optimistiskt?

Tacksam för lite vägledning i den gröna djungeln. smile.gif
Jill-Ulrika
Är ganska säker på att det går bra att odla exotiska växter i kruka på altanen. Det finns ju dem som har citron och äppleträd i krukor på balkongen. Själv har jag inte kommit riktigt så långt än.
Däremot vill jag passa på att hälsa dig välkommen till odla! Hoppas du kommer få många och matiga svar och helst mer kvalificerade än mitt. smile.gif
Nanoo
Okidoki, då är det väl bara att köra på och försöka skaffa sig en liten exotisk djungel rolleyes.gif på altanen.

Någon som vet vilken sorts fruktträd som är enklare än den andra att ha i kruka, och hur gör man på det mörka och dystra vinterhalvåret med den lilla stackaren?
KURT
Persika är nog lite optimistiskt, men sök på physalis här så får du många tips, den passar bra att ha i kruka (även om det inte är ett träd och eg inte en buske heller!). Det finns pelarälppelträd man kan ha i kruka, många bärbuskar kan man ha i kruka, tex vinbär. Vill man att de skall se lite annorlunda ut så kan man stamma upp dem.
Nanoo
Ahh, ok, tackar för svaren! Finns mycket att lära sig här känner jag... rolleyes.gif Men man måste ju börja någonstans iaf. Blir ett besök hos trädgårdsmästaren till veckoslutet tror jag.
yenny
Om du inte har sådär jätteont om pengar och tycker det är kul att testa så är det ju bara att köra på. Själv har jag provat lite av varje o vissa saker funkar o andra inte.. köpte mej en fikon planta för två år sedan och i höstas satte den kart... tyvärr klara den inte vintern, men det var kul att prova (jag hade min ute.. på en inglasad altan hade det säkert fungerat bättre)
Nanoo
Mmm, man ska väl inte vara rädd för att testa lite...? tongue.gif
Kana
Testa är roligt! Jag har vinbärsbuske och en gran på balkongen som klarat sig över vintern, och i år har jag spätt på med en bambu och en ros! Himla roligt är det!

K.
balkongodlare
jag tycker du skall prova en vindruva! Har själv en "zilga" på min balkong och jag tycke den är både fin och relativt lättskött! dessutom kan den planteras ut på friland om så behövs! Om du prövar på en vindruva skall du tänka på att ha ordentligt med väggyta och en stor kruka!
Scout
Physalis växer som ogräd och dricker mycket vatten, kan ge rätt bra med frukt, och en djungel av stora blad om den får goda förutsättningar. Klarar sig ute, i alla fall på sommaren i Uppsala. Jag har inte provat att övervintra den ute, utan tar in min på vintern och klipper ner den, men den skjuter nya skott på våren.

Angående persika:
I boken "Sätt en kärna odla och experimentera" av Ralf Efraimsson (1976, ICA-förlag) står följande:
"I södra Sverige kan persika växa utomhus året runt på skyddade platser. Förr fanns ett ganska stort bestånd av persika i Skåne, men under de stränga vintrarna i början av 1940talet frös de flesta träden bort"

Så Persikan borde absolut klara sig på en inglasad balkong.
Nanoo
CITAT (Scout @ 27-06-2005, 00:25)
Angående persika:
I boken "Sätt en kärna odla och experimentera" av Ralf Efraimsson (1976, ICA-förlag) står följande:
"I södra Sverige kan persika växa utomhus året runt på skyddade platser. Förr fanns ett ganska stort bestånd av persika i Skåne, men under de stränga vintrarna i början av 1940talet frös de flesta träden bort"

Så Persikan borde absolut klara sig på en inglasad balkong.

Går det möjligen att trycka ner kärnor från persikofrukt som är köpt i butik i en kruka och driva upp den?
Ophelia
Beroende på var du bor kan du visst odla persika om du har plats och möjlighet att vinterförvara. Du kan även odla kiwi, passionsfrukt, olika frukter och bär. Mycket hänger på hur man kan vinterförvara växten när man har balkong.

Hade jag varit dig skulle jag köpa ett färdigt träd då det tar lång tid att få frukt.

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon